در کارگاه آموزشی با حضور کارکنان استانداری؛

کارشناسان امور اجتماعی وظایف و اقدامات این اداره کل را بیان کردند

کارشناسان امور اجتماعی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد وظایف و اقدامات مربوط به حوزه فعالیت خود را در یک کارگاه آموزشی تشریح کردند و به پرسش‌ها و دغدغه‌های اجتماعی مخاطبان پاسخ دادند.

به گزارش اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، کارشناسان امور اجتماعی استانداری یزد، 6 دی ماه در کارگاه آموزشی کارکنان استانداری به بیان وظایف این اداره کل پرداختند و در خصوص کارگروه‌ها، ستادها و نیز وظایف و اقدامات این اداره توضیحات مربوط به حوزۀ کاری خود را بیان کردند.  
«مجید زارع» کارشناس امور اجتماعی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در خصوص کارگروه تخصصی فرهنگی اجتماعی استان، ستاد فرهنگی اجتماعی ساماندهی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی، شورای پشتیبانی سوادآموزی و ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی استان توضیحاتی بیان کرد.
وی وظایف اصلی مهمترین کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان را بسترسازي براي تحقق مصوبات شوراي اجتماعي كشور در سطح استان، برنامه‌ريزي براي اجرايي و عملياتي كردن طرح‌ها و برنامه‌هاي ابلاغي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي مركز وزارت كشور و نیز پيشنهاد راهكار و اتخاذ تدابير لازم در زمينه پيش‌بيني، پيشگيري و كاهش مسائل، مشكلات و معضلات اجتماعي و فرهنگي استان بیان کرد.
زارع افزود: برنامه‌ريزي براي ارتقای شاخص‌هاي ايجابي(با تأكيد بر سرمايه اجتماعي) و كاهش شاخص‌هاي سلبي در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي استان، ارزيابي فعاليت‌ها و اقدامات دستگاه‌هاي اجرايي حوزه اجتماعي و فرهنگي استان به‌ويژه در ارتباط با برنامه‌هاي پنج ساله توسعه و نیز تعيين اولويت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي حوزه اجتماعي و فرهنگي استان از دیگر وظایف کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان است.


دو رویکرد ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی


«رسول نصیری» جانشین معاونت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به بیان وظایف ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی پرداخت و گفت: ستاد مركزي صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي كشور و ستاد صيانت دستگاه‌هاي اجرايي و استان‌هاي سراسر كشور با دو رويكرد گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و حقوق شهروندان تشكيل شده است.
نصیری محور برنامه‌های ستاد صیانت را ارزيابي برنامه‌هاي برون‌سازماني عفاف و حجاب مصوبه 427 شوراي عالي انقلاب فرهنگي ويژه دستگاه‌هاي 24گانه، ارزيابي برنامه‌هاي 10گانه درون‌سازماني عفاف و حجاب، ارزيابي برنامه هاي 9گانه درون‌سازماني حقوق شهروندي، بازديد از مراكز اقامتي، رفاهي، تفريحي و بهداشتي در ايام نوروز هر سال بیان کرد.


اهداف ستاد بازآفرینی شهری


«علی اکبریان» کارشناس امور اجتماعی نیز به بیان موضوعات حاشیه‌نشینی، متکدیان، مشروبات و کودکان خیابانی پرداخت و در خصوص کارگروه ارتقای وضعیت امور اجتماعی فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تصریح کرد: ستاد ملي بازآفريني شهري در راستاي اجرايي كردن مفاد سند ملي راهبردي احيا، بهسازي، نوسازي و توانمندسازي بافت‌هاي فرسوده و ناكارآمد شهري ذیل این کارگروه فعالیت می‌کند.
اکبریان پذيرش هويت شهر و حقوق شهروندان و بازنگري ساختاري در حكمروايي شهري، تحقق سبك زندگي پايدار از طريق افزايش توان اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و مهارت‌هاي ساكنان براي اداره زندگي خود در محله‌هاي هدف، تحقق سبك زندگي پايدار از طريق افزايش توان اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و مهارت‌هاي ساكنان براي اداره زندگي خود در محله‌هاي هدف را از اهداف ستاد بازآفرینی دانست.
وی همچنین بسترسازي مشاركت ساكنان، نهادهاي محلي و تشكل‌هاي اجتماعي(سازمان‌هاي مردم نهاد) در تصميم‌گيري‌ها و اقدامات و حفظ و تقويت سرمايه اجتماعي در فرآيند بازآفريني شهري، ايجاد هماهنگي بين‌بخشي براي كنترل، پيشگيري و كاهش آسيب‌ها و مسائل اجتماعي و ارتقای امنيت اجتماعي در محدوده‌ها و محله‌هاي هدف، تدوين‌ساز و كارهاي لازم به منظور پيش‌نگري و پيشگيري از به حاشيه رانده شدن شهروندان در محيط‌هاي شهري و برنامه‌ريزي به منظور احقاق حقوق شهروندي در محلات از دیگر اهداف کارگروه ستاد بازآفرینی شهری است.


اقدامات حوزه سلامت


«علیرضا بصارتیان» کارشناس امور اجتماعی امور سلامت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی را بیان کرد و دربارۀ اقدامات این حوزه گفت: بررسي و پيگيري درخواست‌هاي مربوط به بيماران خاص و صعب العلاج اعم از كمك‌هاي مالي، درماني و دارويي، دريافت درخواست‌هاي مردمي و مكاتبه با دستگاه‌ها و ارتباط با بنياد بیماری‌هاي خاص جهت پيگيري مسائل مربوط به بيماران خاص از اقدامات این دفتر است.
بصارتیان پيگيري مطالبات بيمارستان‌هاي خصوصي و خيريه‌اي استان از سازمان‌هاي بيمه‌گر، پيگيري امور تحصيلي بيماران خاص، بازديد از بخش‌هاي درماني بيماران خاص، تشكيل جلسات كميته بيماري‌هاي خاص، گروه استاني نظارت بر اجراي چهارمين برنامه ملي استراتژيك كنترل عفونت اچ آي وي، ستاد كنترل و كاهش بيماري سالك و كارگروه سلامت، ايمني و امنيت غذايي استان را از دیگر اقدامات این حوزه دانست.


دغدغۀ سازمان‌های مردم‌نهاد و انواع آن


«محمد مهدی‌زاده» دستیار ستادی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به تعریف دستیاران ستادی پرداخت و گفت: دستیاران ضمن تحلیل و ساماندهی فرآیند تصمیم‌سازی، عهده‌دار راهنمایی و ارائه دیدگاه‌های تخصصی برای برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، نظارت و مدیریت عملکرد و نیز تلاش برای ارتقا اثربخشی و تسهیل وظایف و مأموریت‌های مدیر هستند.
«عذرا ذاکری‌هامانه» کارشناس امور اجتماعی، سازمان‌ مردم‌نهاد را نهاد مدنی غیردولتی تعریف کرد که در پاسخ به یک مسئله و یا در ارتباط با یک موضوع مشخص به صورت داوطلبانه، با مشارکت مردم تأسیس شده و دارای ماهیت غیرسیاسی و غیرانتفاعی و واجد شخصیت حقوقی است.
ذاکری سازمان‌های دولتی وزارتخانه‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی، جامعۀ مدنی، شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی را از انواع سازمان‌های مردم‌نهاد نام برد.
 

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات