معاون دهیاری‌های سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور در اردکان:

سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز روستا در اردکان افزود: در حال حاضر ۳۷ هزار و ۵۹ دهیاری در روستاهای کشور فعال هستند که به ۱۹ میلیون نفر جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌دهند.

 

وی اضافه کرد: روستاهای ایران دارای جمعیت و وسعت زیاد، پراکندگی و ظرفیت‌های بالایی است.

 

این مسئول کشوری با بیان اینکه هم‌اکنون در کشور ایران دچار چالش جدی مهاجرت روستاییان به شهرها هستیم تصریح کرد: ما نتوانستیم بنیان‌های اقتصادی را دوام بخشیم و پس‌ازآن به ایجاد شغل بپردازیم.

 

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در سال ۱۳۵۹ برای اولین بار در ایران جمعیت شهری بیش از جمعیت روستایی شد و بررسی‌های آماری نشان می‌داد که جمعیت روستایی در حال کاهش است.

 

وی افزود: ضعف مبنایی در اقتصاد روستایی، فرار مغزهای متفکر از روستا، افزایش سطح تکنولوژی در شهرها و افزایش مراکز اندیشه‌ورزی مانند دانشگاه‌ها موجب شد که بار توسعه در حوزه شهرها متمرکز شود و روستاها به‌مرور با کاهش جمعیت مواجه شوند.

 

جندقیان اظهار داشت: خروج نخبگان از روستاها آرام بر زندگی و رفتار اجتماعی روستا تأثیر گذاشته است و نبود نگاه توسعه‌ای به روستاها و توجه بیشتر به شهرها یکی از اشکالات و علل عمده این مهم است.

 

معاون امور دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور اضافه کرد: ۲۸ دستگاه اجرایی خدمات‌رسان به روستاها در کشور داریم که برنامه‌های خود را طوری به روستاها عرضه می‌کنند که نتیجه آن مهاجرت از روستاها است.

 

جندقیان ادامه داد: مهاجرت از روستاها بی‌رویه نیست بلکه بارویه است و اگر شأن انسان‌ها در روستاها حفظ شود هیچ‌گاه مهاجرت نخواهند کرد، اگر امکانات زیربنایی و زیرساختی در روستاها موجود باشد هیچ‌وقت مهاجرت انجام نمی‌شود.

 

نماینده مردم اردکان نیز در همایش «امید روستا» به مناسبت گرامیداشت روز روستا؛ با بیان اینکه تلاش برای ارتقای سطح تولید و اشتغال پایدار در روستاها باید همچنان ادامه یابد گفت: ثمره این اقدامات شامل مزیت‌های اقتصادی اعم از تولید و اشتغال، مسائل امنیتی همچون کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از خالی شدن روستاها و موضوعات اجتماعی نظیر مقابله با فقر و فساد و حاشیه‌نشینی است.

 

«محمدرضا تابش» با اشاره به مخاطرات ایجادشده برای تأمین امنیت غذایی مردم ازجمله به دلیل تغییر اقلیم، ازدیاد جمعیت و مصرف‌گرایی عنوان داشت: طی پنجاه سال اخیر روستاهای خالی از سکنه، از حدود ۱۶ هزار روستا به ۳۵ هزار روستا و آبادی رسیده است و جمعیت روستایی و عشایری نیز از ۶۹ درصد به ۲۶ درصد کاهش‌یافته است. از طرفی جمعیت روستاها نیز دچار سالخوردگی شده است بطوریکه نسبت جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر، از حدود ۱۸ درصد به ۸۱ درصد رسیده است.

 

عضو هیئت‌امنای دانشگاه علم و صنعت گفت: عدم رعایت معیارهای تبدیل روستا به شهر باعث ایجاد تبعات و عوارضی همچون اختلال در نظام استقرار سلسله‌مراتب سکونتگاه‌های روستایی، تضعیف جایگاه روستا، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و رشد مصرفی گرایی شده است.

 

«تابش» با تأکید بر اینکه نظام سیاست‌گذاری توسعه روستایی دچار آشفتگی و بی‌نظمی است گفت: ۲۸ دستگاه اصلی، متولی و مرتبط با امور روستاییان هستند که تداخل وظایف و عدم انجام صحیح اهداف مشخص‌شده باعث شده بسیاری از روستاها از مراکز تولید به سمت تبدیل‌شدن به سکونت‌گاه‌هایی به‌ظاهر شیک اما فاقد کارکرد تولید و اقتصاد برود.

 

نماینده مردم اردکان اظهار داشت: طرح‌های هادی روستایی به ابعاد کالبدی روستا بیشتر توجه می‌کند درحالی‌که می‌شد برای شکوفایی قابلیت‌های اقتصادی روستا نیز پیش‌بینی‌هایی در آن به عمل آید یا در قانون وزارت جهاد کشاورزی قرار بود انسجام کاملی بین ابعاد تولیدی روستاها و سکونت‌گاهی آن ایجاد شود که این هماهنگی محقق نشده است.

 

وی بر لزوم تقویت مدیریت محلی روستاها، ایجاد مراکز هدایت و حمایت از کارآفرینی و حرفه‌آموزی، توسعه صنایع تبدیلی و بنگاه‌های کوچک اقتصادی، اعمال بیمه اجتماعی روستائیان تأکید کرد و عنوان نمود: باید برنامه‌ریزی لازم برای تأمین درآمد پایدار کشاورزی، ایجاد بازارچه‌های روستایی در شهر برای عرضه محصولات تولیدی هر منطقه، توسعه کارگاهی فرآوری کوچک و متوسط مثل قالی‌بافی عرق‌گیری، داروهای گیاهی و... مورد اهتمام جدی‌تری باشد و هدایت عوارض و مالیات‌های دریافتی، به سمت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پربازده و مولد سوق داده شود و توسعه گردشگری و بوم گردی‌ها به‌صورت اصولی‌تری مدنظر قرار گیرد.

 

«محمدرضا تابش» همچنین با اشاره به برخی قوانین در حوزه مدیریت روستا و اقدامات انجام‌گرفته برای تدوین و تصحیح تعدادی قوانین گفت: مجلس آماده است تا پیشنهادات ارائه‌شده توسط شوراها برای بهبود مدیریت روستایی را به‌طور جد موردبررسی و اقدام قرار دهد.

 

نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنانش به پیشرفت‌ها و اقدامات بزرگ و زیرساختی در روستاهای شهرستان پرداخت و با تشریح اعتبارات تخصیص‌یافته به پروژه‌های روستایی شهرستان اردکان گفت: اعتبارات چشمگیر دریافتی آر محل ارزش‌افزوده بنا بر دلایلی که بارها بر امکان تغییر در نحوه توزیع آن با توجه به مسائل کلان کشوری تأکید شده بود؛ کاهش‌یافته است اما با پیش‌بینی و پیگیری‌های انجام‌شده، قانون یک درصد فروش معادن به تصویب رسید که می‌تواند اعتبارات شهرستان را به‌طور کم‌سابقه‌ای افزایش دهد و خوشبختانه همه مسئولان استان مجدانه پیگیر اجرایی شدن این قانون هستند.

 

وی همچنین بر عدالت در توزیع اعتبارات روستایی تأکید کرد و گفت: افتخار می‌کنم که از ابتدای انقلاب به‌عنوان یک جهادگر سازندگی در روستاها حضور دارم و بسیار خوشحالم که چهره روستاهای اردکان هرروز بهتر می‌شود که البته این مسیر خدمت باید با همت افزون‌تر همچنان ادامه یابد.