فرماندار اردکان تأکید کرد:
فرماندار اردکان در جلسه شورای هماهنگی ثبت‌احوال شهرستان اردکان بر لزوم استفاده از آمارهای ثبتی در برنامه‌ریزی‌ها تأکید کرد.
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان بهروز شهابی‌زاد در این نشست افزود: یکی از آسیب‌های موجود، ارائه تحلیل‌ها و مطالب براساس شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌هاست که نگرانی‌هایی را در سطح جامعه به‌وجود می‌آورد.
 
وی با بیان این‌که مراجع رسمی نظیر سازمان ثبت‌احوال می‌توانند آمار دقیقی از وضعیت شاخص‌های حیاتی به دست بدهند؛ گفت: تحلیل داده‌های آماری یکی از مواردی است که در این میان مغفول مانده است و درصورت توجه به آن می‌توان برنامه‌ریزی و اظهارنظرهای دقیق‌تری کرد.
 
فرماندار اردکان اظهار داشت: هریک از وقایع حیاتی می‌تواند پیام‌هایی برای تصمیم‌گیران و مسئولان داشته باشد تا مطالبی تحت عنوان شنیده‌ها مورد استناد و توجه واقع نشود.
 
وی در تشریح این موضوع گفت: به‌عنوان نمونه یکی از اقدامات ثبت‌احوال، ثبت علت وفات‌هاست و آنالیز این شاخص می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان نظیر بهداشت، محیط‌زیست و... مورد توجه باشد.
 
فرماندار اردکان در ادامه سازمان ثبت‌احوال را به‌دلیل نقش‌آفرینی در انتخابات بسیار مهم برشمرد و اظهار امیدواری کرد با توجه به برگزاری مکانیزه انتخابات اسفند در اردکان، تمهیدات لازم از هم‌اکنون اندیشیده شود.
 
در ابتدای این نشست، جمال موتاب به بیان گزارشی از وضعیت آمار وقایع حیاتی در شش‌ماهه اول سال پرداخت.
 
وی گفت: در این مدت ۸۲۷ مورد ولادت با نسبت جنسیتی ۱۰۶ (شامل ۴۲۶ پسر و ۴۰۱ دختر) اتفاق افتاده است.
 
موتاب بیش‌ترین فراوانی زایمان مادران اردکانی را در محدوده سنی ۲۴-۲۰ سال عنوان داشت و افزود: تنها یک‌مورد زایمان مادر ۱۴ ساله و ۲ مورد مادران ۵۰ ساله به ثبت رسیده است.
 
رئیس اداره ثبت‌احوال شهرستان اردکان نسبت جنسیتی وفات در ۶ ماهه اول سال‌جاری را ۱۶۲ عنوان کرد و گفت: از ۱۸۵ مورد وفات، ۱۱۴ مورد مرد و ۷۱ مورد زن بوده‌اند.
 
وی تصریح کرد: مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در اردکانی‌ها همانند سایر نقاط کشور، بیماری‌های قلبی و عروقی است و میانگین سنی فوت‌شدگان به‌ترتیب برای مردان و زنان ۶۷.۵ و ۷۲ سال بوده است.
 
موتاب بیان داشت: در این مدت ۲۵۷ مورد ازدواج و تنها ۱۰ مورد طلاق ثبت شده؛ درحالی‌که آمار طلاق در مدت مشابه سال قبل ۲۹ مورد بوده است.
 
این مسئول میانگین سن ازدواج را ۲۶ و ۲۱ سال به‌ترتیب برای آقایان و بانوان ذکر کرد و گفت: گروه سنی ۱۹-۱۵ سال در بانوان و گروه سنی ۲۹-۲۵ سال در آقایان بیش‌ترین ازدواج را به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی نام‌های علی، امیرعلی و امیرحسین در نوزادان پسر و نام‌های فاطمه، زهرا و زینب در نوزادان دختر را پرتکرارترین نام‌های انتخاب‌شده توسط والدین اردکانی برای فرزندان عنوان کرد.