فرماندار يزد:

نظارت صحيح و مستمر بر نانوايي هاي آزاد پز سطح شهر يزد افزايش می يابد

فرماندار يزد در جلسه كارگروه آرد و نان شهرستان يزد گفت: براساس مصوبه آبان ماه سال گذشته هيأت محترم وزيران واحدهاي نانوايي آزاد پز با هدف افزايش رقابت و ارتقاي كيفيت نان ايجاد گردید كه تنها از شمول قيمت گذاري مستثني مي باشند.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد،‌ جلسه كارگروه آرد و نان شهرستان يزد با حضور فرماندار، معاون برنامه ريزي، اداري و مالي فرمانداري، و ساير اعضاء تشكيل شد.

" محمود شاكري شمسي " در اين جلسه با تقدير از عملكرد اتحاديه صنف نانوايان در ماه مبارك رمضان اظهار داشت: خوشبختانه در ماه مبارك رمضان با هماهنگي که اتحاديه صنف نانوايان با فرمانداري و سازمان صنعت، معدن و تجارت به عمل آورد در بحث تأمين نان همشهريان عریر با مشكلي روبرو نشدیم.

فرماندار يزد در ادامه با بيان اينكه به دلیل ذائقه های مختلف ، تنوع در تولید نان به عنوان یک ضرورت است افزود: ناني كه توسط واحدهاي خبازي توليد و عرضه مي شود بايد مورد طبع و ذائقه مردم باشد ضمن اينكه در تهيه آن بايد تمامي نكات بهداشتي نيز در نظر گرفته شود.

وي با اشاره به مصوبه جلسه كارگروه آرد و نان شهرستان مبني بر حذف تخمه بر روي نان گفت: اين مصوبه براساس اعلام نظر كارشناسان بهداشت مبني بر غير استاندارد بودن برخي از اين افزودني ها ی غير مجاز نظير تخمه، سبزي و ... بوده است که در فرآیند پخت موجبات برخی از بیماری ها نیز می گردد.

" شاكري شمسي "‌ با انتقاد از عدم نظارت كافي بر عملكرد واحدهاي نانوايي در سطح شهرستان يزد تصريح كرد: متأسفانه در حال حاضر شاهد استفاده تخمه توسط برخي از واحدهاي خبازي بر روي نان هستيم.

رئيس كارگروه آرد و نان شهرستان يزد در بخشي ديگر از مطالب خود با تأكيد به اينكه بايد به افرادي كه خواهان ايجاد واحد نانوايي آزاد پز هستند مجوز داده شود افزود: بايد شرايط و ضوابط خاصي براي ايجاد اين نانوايي در نظر گرفته شود و پس از احراز شرايط ؛ به متقاضيان مجوز داده شود.

عالي ترين مقام اجرايي شهرستان يزد خواستار نظارت صحيح و مستمر بر نانوايي هاي آزاد پز سطح شهر شد و اضافه كرد: براساس مصوبه آبان ماه سال گذشته هيأت محترم وزيران واحدهاي نانوايي آزاد پز با هدف افزايش رقابت و ارتقاي كيفيت نان ايجاد گردید كه تنها از شمول قيمت گذاري مستثني مي باشند.

فرماندار يزد در پايان همچنين به كارگيري سياست تشويق را در راستاي ارتقاء سطح بهره وري كار نانوايان لازم و ضروري دانست و خاطرنشان ساخت: اتحاديه صنف نانوايان بايد با همكاري ساير دستگاه هاي ذيربط از نانواياني كه نان با كيفيت توليد مي كنند از طريق روش هاي گوناگون تشويق نمايد.

در ابتداي اين جلسه معاون برنامه ريزي، اداري و مالي فرمانداري از راه اندازي سيستم ثبت اطلاعات تحويل آرد به واحدهاي نانوايي به صورت مكانيزه و مجهز شدن نانوايي ها به سيستم كارت خوان خبر داد.

" شهابي پور " افزود: درجريان بازديدهاي صورت گرفته از نانوايي ها ساعت و زمان پخت نانوايي ها،‌وزن چانه،‌ قيمت،‌ كيفيت نان و به ويژه وضعيت بهداشتي مورد نظارت و توجه قرار گرفته است.

شايان ذكر است بنابر اعلام مسئولان سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان در چهارماهه نخست سال جاري بيش از 4500 بازرسي از واحدهاي نانوايي صورت گرفته كه بر اين اساس با تشكيل 88 پرونده به 109 مورد تخلف واحدهاي خبازي رسيدگي شده است.

در اين جلسه همچنين در خصوص تعيين سهميه آرد نانوايي هاي تنوري و نيز نحوه توزيع نان در واحدهاي عرضه مواد پروتئيني و لبني نيز تصميم گيري شد.