فرماندار يزد در جمع دهياران شهرستان:

دولت تدبير و اميد به توسعه پايدار و فراگير روستاها توجه ویژه ای دارد

فرماندار يزد در جمع دهياران روستاهاي شهرستان يزد گفت: توسعه پايدار در گرو مشاركت مردم در فرآيند توسعه است لذا مديران و مسئولان اجرايي بايد مردم را به لحاظ ذهني و عملي در مباحث تصميم گيري، تقسيم كار، پيگيري و نظارت بر امور مشاركت دهند.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، " محمود شاكري شمسي " در جمع دهياران روستاهاي شهرستان كه معاون برنامه ريزي،‌ اداري و مالي فرمانداري و بخشداران مركزي و زارچ و مديرعامل شركت تعاوني همياري دهياري هاي شهرستان يزد نيز حضور داشتند با بيان اينكه تمامي جوامع در دنيا و دولت ها در ايران به روستا توجه ويژه اي داشتند افزود: در كشور ما در گذشته، روستاها علاوه بر تأمين مايحتاج ساكنين خود برخي از نيازهاي ساكنين در شهرها را نيز تأمين مي نمودند.

فرماندار يزد اظهار داشت: متأسفانه در ساليان دور به علت عدم توجه كافي به روستاها و ضعف در برنامه های توسعه ای در اين مناطق شاهد مهاجرت روستانشينان به شهرها بوده ايم كه مشكلاتي نظير ايجاد سكونت گاه هاي غير مجاز، حاشيه نشيني در شهرها و عدم امنيت كافي را در روستاهاي خالي از سكنه به وجود آورده است.

وي يكي از اهداف تشكيل جهاد سازندگي به فرمان حضرت امام خميني (ره) بعد از انقلاب را رسيدگي به امور روستاها و كمك در راستاي توسعه يافتگي اين مناطق عنوان كرد و تصريح نمود: در حال حاضر نيز شوراهاي اسلامي به عنوان تصميم گيرنده و دهياران نيز مجري تصميمات شوراهاي اسلامي در مسير رسيدگي به امور روستاها فعاليت مي كنند.

" شاكري شمسي " با اعلام اينكه دولت تدبير و اميد به توسعه فراگير و پايدار روستاها توجه ویژه ای دارد خاطرنشان كرد: توسعه پايدار در گرو مشاركت مردم در فرآيند توسعه مي باشد.

عالي ترين مقام اجرايي شهرستان يزد مشاركت مردم تنها نبايد محدود به كمك مالي شود گفت: مديران و مسئولان اجرايي بايد مردم را به لحاظ ذهني و عملي در مباحث تصميم گيري، تقسيم كار، پيگيري و نظارت بر امور مشاركت دهند.

فرماندار يزد با بيان اينكه يكي از تعاريف مهم مديريت، به معنی هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران است خاطرنشان ساخت: در روستاها هر دهياري كه بتواند زمينه مشاركت جدي مردم در عرصه هاي مختلف را فراهم سازد، قطعاً از بهره وري بالاتري نيز برخوردار خواهد بود.

" شاكري شمسي " در بخشي ديگر از سخنان خود با بيان اينكه نياز يك امر طبيعي است كه به فردي و اجتماعي تقسيم مي شود افزود: شناسايي نيازهاي روستاها و اولويت بندي آن براساس ميزان تأثيرگذاري و بهره مندی در بين مردم از وظايف اصلي دهياران مي باشد.

وي با تأكيد به اينكه يكي از رموز موفقيت هر مديري تعامل و همدلي با مجموعه تحت مديريت و مديران بالادستي خود است اظهار داشت: خوشبختانه در شهرستان يزد تعامل و همراهي خوبي ميان مديران دستگاه هاي اجرايي وجود دارد كه از اينرو دهياران نيز مي توانند در حيطه وظايف قانوني خود و براساس اصل احترام متقابل با تعامل هر چه بيشتر نسبت به پيشبرد اهداف و برنامه هاي خود گام بردارند.

فرماندار يزد در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرها و روستاهاي شهرستان در طول يك سال گذشته تصريح كرد: اعتقاد داريم براي داشتن يك شهرستان با توسعه پايدار ، نيازمند اين هستيم كه روستاهايي با توسعه فراگير و همه جانبه داشته باشيم، لذا از هر اقدامي كه در اين زمينه باشد، حمايت خواهيم نمود.

" شاكري شمسي " همچنين به اعلام اينكه سال 95 به عنوان سال " خوشامد به يزد " نامگذاري شده است افزود: يكي از اولويت كاري فرمانداري يزد توسعه صنعت گردشگري به عنوان يك صنعت سبز است.

فرماندار يزد اضافه كرد: با توجه به پتانسيل هاي خوب روستاهاي بخش مركزي و زارچ در بحث صنعت گردشگري، شايسته است دهياران نسبت به معرفي و اجراي طرح ها و پيشنهادات خود در زمينه رونق گردشگري و جذب مسافران و گردشگران داخلي و خارجي در روستاها اقدام كنند.

وي خواستار توجه جدي به مباحث زيست محيطي در روستاها شد و خاطرنشان ساخت: در سال گذشته با تصميمات اتخاذ شده بخش قابل توجهي از مسائل و مشكلات مربوط به تجميع كود در نزديكي گلخانه ها در روستاهاي بخش مركزي يزد مرتفع شد، كه البته هنوز تا رسيدن به مرحله ايده آل و مطلوب نيز فاصله داريم ، فلذا نيازمند اقدامات جدي تر از سوي بخشداري، دهياران، مركز بهداشت و غيره هستيم.

فرماندار يزد آب را به عنوان يكي از مشكلات استان و شهرستان برشمرد و افزود: متأسفانه بخش قابل توجهي از آب در بخش كشاورزي به شکل غرقابی هدر مي رود.

" شاكري شمسي " اظهار داشت: با توجه به ميزان هدر رفت بالاي آب در اين حوزه بايد به دنبال تغيير سيستم آبياري از سنتي به نوين و كشت گونه هاي كم آب خواه باشيم.

در اين ديدار بخشداران مركزي و زارچ، مديرعامل شركت تعاوني همياري دهياري هاي شهرستان به بيان اقدامات صورت گرفته از ابتداي سال جاري تاكنون در روستا و پنج تن از دهياران نيز به نمايندگي از ساير دهياران به بيان مسائل و مشكلات حوزه كاري خود پرداختند.