جلسه كميته کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری در فرمانداري شهرستان يزد برگزار شد

آقايي معاون هماهنگي امور عمراني با بیان اينكه سگهاي ولگرد عامل اصلي در انتقال بيماريهاي هاري و ... به انسان هستند، اظهار داشت: این حیوانات در سطح شهر و روستاها جولان داده و از پسماند زباله های شهری تغذیه می کنند و شهرداری ها و دهياريها بعنوان متولي و ناظر در جمع آوری و نگهداري اين حيوانات نقش بسزايي دارند .

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، جلسه كميته کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به رياست محمدجواد آقايي و با حضور شهرداران زارچ، شاهديه و حميديا، بخشدار مركزي، معاون خدمات شهري شهرداري مركزي يزد و ساير اعضا در محل فرمانداري تشكيل شد.

 "آقايي"هدف از تشکیل این كميته را برنامه ریزی برای زنده گیری، نگهداری حيوانات مزبور و انتقال به مراکز بزرگتر برشمرد. وي افزود: سگ های ولگرد علاوه بر امکان انتقال بیماری، از لحاظ بعد روانی و تهدیدات رفتاری غریزی و حس درنده خویی باعث سلب آسایش مردم مي شوند که امیدواریم وضعیت جمع آوری این حیوانات با توجه به تشکیل این كميته و تعیین وظایف هر دستگاه، بهتر از قبل صورت پذیرد. 

معاون فرماندار با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم اجتماعي كه منجر به مخاطرات بهداشتي  در بسیاری از روستاها و شهرها مي شود از طريق سگ های ولگرد انجام مي گيرد، بيان كرد : با شناخت برخی از بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسانها لازم است اقدمات اساسی در خصوص کنترل اصولی این حیوانات بعمل آید .

وي در ادامه گفت: معدوم سازی حیوانات، تنها زمانی اتفاق می افتد که بیماری زا و خطرناک بودن آن بعد از نظارت دستگاههای تخصصی چون شبکه بهداشت و شبکه دامپزشکی مورد تایید قرار گیرد.

ارتقاء سطح آگاهی مردم در مواجهه با حیوانات مزاحم ، چگونگی ساختار و تشکیلات اجرائی این کارگروه و ارائه آموزش های لازم برای اقشار مختلف جامعه از مواردی بود که بطور مفصل در این جلسه به آنها پرداخته شد و تهیه و تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز بعلاوه ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه و شناسائی کانون های اصلي حیوانات مزبور در سطح شهرستان از دیگر مصوبات این جلسه بود.