برگزاری سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان یزد

برگزاری سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان یزد

به ریاست فرماندار یزد وحضور دیگر اعضا سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان یزد برگزار شد .

برگزاری سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان یزد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد؛ دراین جلسه محمدحسین باقری رییس اداره منابع آب شهرستانهای یزد و اشکذر  با بیان این که نصب کنتورهای هوشمند در شهرستان یزد با جدیت در حال پیگیری است، بیان کرد: در حال حاضر ۵۶1 حلقه چاه در شهرستان یزد فعالیت دارد که خوشبختانه با همراهی شورای حفاظت منابع آب بویژه پیگیری های جدی در سال 1398، هم اکنون 82 درصد چاه های کشاورزی، 75 درصد  چاه های صنعتی و 51 درصد چاه های دولتی و خدماتی به کنتور هوشمند مجهز شدند.

وی با اشاره به این که چاه های کشاورزی بیشترین حجم تخلیه را به خود اختصاص می دهند و متاسفانه تا مهرماه امسال، یزد جزء سه شهرستانی بود که در زمینه نصب کنتورهای هوشمند از وضعیت خوبی برخوردار نبود، افزود: با پیگیری های صورت گرفته در سه ماه گذشته ، تمهیدات لازم از قبیل پرداخت تسهیلات در جهت نصب کنتورهای هوشمند و حذف واسطه در جهت کاهش هزینه ها و امکان عقد قرارداد در دفاتر پیشخوان، منجر به پیشرفت قابل توجه در نصب کنتورهای هوشمند شده است.

باقری افزود: برنامه ریزی لازم جهت اتمام نصب کنتورهای چاههای دولتی و صنعتی  تا پایان سال از موارد مطرح در این جلسه می باشد و خوشبختانه شهرداری یزد نیز با توجه به تعدد چاههای فضای سبز نیز در حال پیگیری نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای در اختیار می باشد.

رییس اداره منابع آب شهرستانهای یزد و اشکذر در خصوص اجرای طرح سپاس آب نیز گفت: در سال جاری به ادارات آبفا، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مهلت شش ماهه داده شده تا نسبت به معرفی الگوهای برتر در زمینه مصرف آب اقدام کنند.

وی همچنین بیان کرد: آزادسازی رودخانه مرکزی شهر یزد  و قنات زارچ به صورت مستمر در جلسات شورای حفاظت منابع آب پیگیری می گردد و اکنون نیز در حال انجام است.

در ادامه فرماندار یزد نیز اظهار داشت : نصب کنتورهای هوشمند بر روی همه  چاههای شهرستان با هر نوع کاربری، الزامی و حتی چاههای دولتی و عمومی که به دلیل استقرار ادارات کل در شهرستان، تعداد قابل توجهی دارند نیز تا ابتدای اسفندماه می بایست برنامه مشخص خود برای نصب کنتور هوشمند را ارائه نمایند.

"سید محمدرستگاری" در ادامه از ادارات و ارگانهایی که حسب مصوبه قبلی شورای حفاظت در خصوص نصب کنتور اقدام نموده اند تقدیر وگفت: برای سایر ارگانها نیز این موضوع از محورهای جدی ارزیابی مدیران شهرستان است.

فرماندار یزد با اشاره به ضرورت حمایت و تقدیر از الگوهای برتر در زمنیه مصرف بهینه آب افزود: تاکید می کنم به طرح سپاس آب در بخش های مختلف توجه ویژه داشته باشید تایزد در زمینه معرفی الگوهای برتر سرآمد باشد.

 فرماندار یزد بیان کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی انجام شده بازسازی مسیر قدیمی رودخانه یزد که در گذشته جهت استفاده سیل ایجاد شده، مجددا بازسازی و برخی از مسیر در حال احداث و بهسازی است و این بازسازی باید از ابتدا و در حاشیه پارک کوهستان تا بلوار دانشجو نیز انجام شود و در انتها نیز از مسیر بلوار جمهوری اسلامی تا دروازه قرآن به پایان برسد.

رییس شورای حفاظت منابع آب شهرستان یزد گفت: مسیر رودخانه یزد نباید رها شود و باید حتما تکمیل شود البته در ایجاد این مسیر باید مسایل اجتماعی و انتظارات مردم نیز دیده شود تا همراهی مردم برای احیای این مسیر حتما وجود داشته باشد.

وی در رابطه با قنات زارچ نیزگفت : یکی از بزرگترین اقداماتی که در این دوره انجام شده احیای این قنات بود و مسافت طولانی که سال‌ها از طریق فاضلاب آلوده شده بود، در حال اصلاح است.

این مسئول بیان کرد: در زمینه ایجاد کمربند فضای سبز شهر یزد نیز وارد فاز عملیاتی شدیم و شهرک صنعتی، منابع طبیعی و شهرداری‌های یزد همکاری لازم را داشته باشند تا ان شاءالله توسعه فضای سبز منطقی و مبتنی بر روش‌های علمی با حداقل مصرف آب در دستور کار باشدو از شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز درخواست داریم همکاری لازم برای تخصیص آب به کمربند سبز هر چه زودتر اجرایی شود و ایجاد فضای سبز شهر یزد به شدت مورد نیاز است و ان شاءالله مورد توجه بیشتر همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

 

.