به مناسبت روز پژوهش؛

انتخاب با ماست؛ توسعه گردشگري روستايي براي درآمدزايي يا نابودي داشته‌های موجود

به مناسبت روز پژوهش، معاونت عمراني فرمانداري يزد در یادداشتی بر ضرورت توسعه گردشگري روستايي براي افزايش اشتغال و درآمدزايي ساكنان تأکید كرده است.

امروزه با تغييرات وسيع در صنعت كشاورزي و اقلیمی در کشورمان شاهد به وجود آمدن مشکلات و معضلات ناشي از كمبود آب هستيم اما در كنار اين بحران می‌بایست نگاهمان را به داشته‌های پيرامون وسیع‌تر كنيم و حداكثر استفاده بهينه در این خصوص داشته باشيم.

در همين راستا و با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های خوب گردشگري در استان، روستاها می‌توانند از بسياري جهات نقطه عطف وجهشی نو را در شکل‌گیری صنعت گردشگري و جذب توريست رقم زنند.

روستاها با توجه به دارا بودن داشته‌های ارزشمند چه ازلحاظ تاريخي و گردشگري و چه مذهبي داراي پتانسیل‌های گران‌قدری هستند كه متأسفانه هنوز جايگاه خود را در جذب توريسم و سرمایه‌گذار به‌حداعلای خود نرسانده است.

اين در حالی است كه بخش عمده از منابع در روستاها و بدون صرف هزینه‌های هنگفت به‌صورت خدادادی در اختيار بشر قرارگرفته است.

 معاونت عمراني فرمانداری يزد به‌منظور تحقق اين مهم با بهره‌گیری از كارشناسان و مشاوران مجرب و تعيين اهداف فعاليت خود را در جهت آموزش و اجرا به دهياران و مديران اجرايي در روستاها آغاز كرده است.

 همچنين تلاش حوزه معاونت عمراني اين است تا با نگاه مديريتي در اجراشدن طرح‌های مذكور نقش نظارتي ویژه‌ای در بهبود كيفيت اجراي طرح‌ها و صرف هزینه‌ها ايفا كند.

اما همچنان تحقق اين امر ضرورت همكاري و هماهنگي دستگاهي زی ربط ازجمله سازمان ميراث فرهنگي و بنياد مسكن و ... را می‌طلبد.

در يك نگاه اجمالي به آینده می‌توانیم چشم‌انداز چند سال ديگر روستاها را پيش رو ببينيم می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحيح و گذشت از بحران‌های كنوني ايراني آباد و سربلند و سرزمینی پيشرفته داشته باشيم يا شاهد نابودي و از بين رفتن ارزش‌های محيطي پيرامون خود با ناديده گرفتن و گذشتن از داشته‌های وضع موجود باشيم.

البته اين مهم نيازمند نگاه مديريتي ویژه‌ای است كه لازمه تحقق آن عزم همگاني است.

انتخاب با ماست.

                                                                                      منتظري