فرماندار یزد خواستارشد؛

نظارت بر واحدهای عرضه فست و فود با جدیت انجام شود

فرماندار یزد گفت: با توجه به اینکه تقریباً اکثر اقشار جامعه و خصوصاً کودکان، نوجوانان و جوانان در گروه مصرف‌کنندگان عمده فست فودها قرار دارند، ضرورت دارد نظارت جدی‌تر بر نحوه عرضه این واحدهای شهرستان یزد صورت پذیرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد، جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان یزد به ریاست فرماندار یزد و با حضور معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری، رئیس مرکز بهداشت شهرستان و دستگاه‌های عضو این شورا با دستور کار بررسي وضعيت گرايش به مصرف فست و فودها و ساماندهي واحدهاي عرضه اين مواد غذايي، وضعيت بيماري نقص ايمني بدن HIV و پيگيري نامه‌های واصله تشکیل شد.

«مصطفی سالاری» در این جلسه بابیان اینکه موضوع پیشگیری در اولویت مباحث مرتبط با بهداشت و سلامت مدنظر بوده است اظهار داشت: پیشگیری تنها اختصاص به اقدامات دستگاه‌های اجرایی نیست بلکه به‌منظور ارتقاء سطح سلامت و بهداشت جامعه نیازمند تعامل و همراهی جامعه خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.

فرماندار یزد با مهم دانستن نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه بهداشت و سلامت جامعه افزود: حمایت از توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد از مهم‌ترین رويكردهاي دولت بوده، چراکه سمن‌ها نقش مهمی را در توسعه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی می‌توانند داشته باشند.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز مساله تغذيه و رابطه آن با سلامتي و بهداشت بدن اهميت اساسي يافته است، زيرا پايه و بنيان يک زندگي موفّق و سرشار از تلاش و سازندگي را تشکيل می‌دهد.

سالاری با اشاره به دستور کار جلسه مبنی بر روند رو به گسترش ایجاد واحدهای عرضه انواع فست فودها در سطح شهرستان ابراز داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته ذائقه مردم از غذاهای سنتی به سمت فست فودها رفته است که این زمینه را برای افزایش انواع بیماری‌های ناشی از مصرف این غذاها فراهم نموده است.

رئیس شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان یزد خواستار هماهنگی بين دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف به‌منظور طرح و برنامه براي تعيين نياز شهرستان به این واحدها و همچنین نظارت جدی بر عملکرد موجود شد و تصریح کرد: غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین و شاید اساسی‌ترین راه دستیابی به‌سلامت جسم است گرچه در ارتقاء سلامت روان نیز بی‌تأثیر نیست.

فرماندار یزد در پایان ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم در رابطه با ضرر و زیان‌های مصرف بی‌رویه فست و فودها را یادآور شد و خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از بزرگترین نهادهای اجتماعی می‌تواند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت در این زمینه نقش‌آفرین باشد.

گفتني است در اين جلسه گزارشي از اقدامات صورت گرفته در راستاي پيشگيري، مقابله و درمان بيماري ايدز در سطح شهرستان يزد ارائه گرديد.

لازم به ذکر است شناسايي اغذیه‌فروشان فاقد پروانه كسب و مجوز و برخورد قانوني با آنها، برگزاري جلسات آموزشي با متصديان اغذیه‌فروشی باهدف ارتقاء سطح سلامت و كيفيت مواد غذايي، اطلاع‌رسانی به اقشار مختلف مردم و به‌ویژه دانش آموزان درزمینه مواد غذايي سالم و نقش آن در ارتقاء سلامت، برآورد هزينه اعتبار موردنیاز براي پيشگيري از بيماري ايدز توسط مركز بهداشت جهت پیش‌بینی در بودجه سال آينده توسط فرمانداري و بازديد و آموزش باهدف شناسايي افراد در معرض ابتلا و پيشگيري از بيماري ايدز از مهم‌ترین مصوبات اين جلسه بوده است.