فرماندار يزد:

مشارکت مردم ضامن موفقیت اقدامات دولت است

فرماندار یزد گفت: مشارکت مردم در همه کارها باعث موفقیت در پروژه ها و طرح های در دست اقدام و برنامه ریزی شده نهادها و ادارات دولتی است.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، محمود شاکری شمسی سه شنبه شب در نشست چهار ساعته با حضور جمعی از ائمه جماعات و فعالین شهر شاهدیه ، افزود: باور غلطی که متاسفانه در جامعه جا افتاده این است که هر مشکلی پیش می آید سریعا به دولت مراجعه می شود.

وی ادامه داد: هر کجا تکیه به مردم بوده موفقیت آن تضمین شده است و اقتدار نظام و اینکه در دنیا حرفی برای گفتن داریم به دلیل حمایت مردم و مشارکت آنها در اداره جامعه است.

فرماندار یزد گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد اجتماعی و اقتصادی تک بعدی کار می شود، به عنوان مثال هنگامی که آمار تصادفات بالا می رود یا تعداد مردودی مدارس زیاد می شود یا حتی دعواهای خانوادگی و طلاق زیاد می شود همه دولت را مسئول می دانند در حالی که نقش نهاد خانواده بسیار موثرتر است.

شاکری شمسی افزود:  متاسفانه به دلیل عدم دوستی خانواده با فرزندان و محیط بسته اي که گاها خانواده ها با آن مواجه هستند، باعث می شود نسل جوان به خارج از خانواده ترغیب شده و با راهنمایی دوستان ناباب به سراغ مواد مخدر، شیشه و .... بروند.

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان یزد با اشاره به اینکه مدیرانی موفق هستند که بحث مشارکت مردم  را در مباحث مختلف دنبال مي کنند، گفت: اگر شرایط فراهم شود و مردم اعتماد کنند قطعا نهایت همکاری را خواهند داشت و با توجه به اینکه خزانه دولت محدود است می توان با استفاده از پول های خردی که در جامعه وجود دارد فعالیت های بسیار اثرگزاری انجام داد.

شاکری شمسی ادامه داد:  ایجاد سالن های ورزشی، درمانگاه، بیمارستان و .... با همکاری بخش خصوصی برخی از این اقدامات است، لذا اگر مدیریت شهری به مردم خدمات خوبی بدهد و شرایط هم فراهم شود مردم نیز با جان و دل همکاری خواهند داشت.

فرماندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شهر یزد قريب 700 هکتار بافت زنده تاریخی دارد که حرف اول را در دنیا می زند، گفت: قطعاً با توجه به محدوديت اعتبارات دولتي نمي توانيم اقدامات قابل توجهي در خصوص ساماندهي و رفع مشكلات آن انجام داد، ولی اگر شرایط را فراهم نموده و به مردم خدمت رسانی شود  قطعا مردم نهایت همکاری را خواهند داشت و باید این میراث مادی که قابل احداث نیست حفظ و نگه داری شود.

وی در پاسخ به گلایه یکی از اعضاي حاضر در جلسه مبني بر حضور اتباع خارجی در شهر شاهدیه، گفت: طرح ساماندهی اتباع در شورای تامین استان مصوب شده و مسئولان وزارت کشور نیز تایید کردند و مراحل اجرایی آن در دست اقدام است همچنین مکمل آن طرح نیز اسکان افاغنه است که هر صاحب خانه ای که اتباع غیرمجاز را اسکان دهد، باید جریمه و هزینه آن را پرداخت کند.

شاکری شمسی افزود: با توجه به اینکه طرح ضربتی نیروی انتظامی در بخش مرکزی یزد اجرا شده لذا پیگیری خواهیم کرد که در شهر شاهدیه نیز این طرح اجرا شده و نیروی انتظامی حضور پررنگ تری در سطح شهر داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری استان یزد نیز در این نشست گفت:  بافت تاریخی شهر شاهدیه بافتی بسیار منحصر به فرد و ترکیبی از خانه باغ است که این بافت زنده را هیچ کجای استان یزد نداریم و فقط در شهر شاهدیه بجا مانده است.

محمدمهدی شرافت افزود: طی بازدیدی که مدیرکل بافت های میراث فرهنگی کشور از شاهدیه داشت عنوان نمود باید به طور ویژه برای بافت قدیم شاهدیه فعالیت کرد لذا پیگیری کردیم ردیف بودجه خاص برای بافت تاریخی شاهدیه درنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در مورد احداث راه های دسترسی در بافت قدیم نیز باید طبق ضوابط میراث فرهنگی اقدام شود و اگر خیابان در این بافت احداث شود این بافت نه ارزش تاریخی خواهد داشت نه ارزش افزوده، لذا باید از ظرفیت ناشناخته بافت قدیم شاهدیه بیشتر استفاده شود، اگر سرمایه گذاران مراجعه کنند حمایت لازم را خواهیم داشت و قطعا  ظرف دو سال تمامی هزینه های انجام شده بر می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری استان یزد گفت: ارزش بافت تاریخی به خاطر خشت و گل نیست بلکه به خاطر روح آن که زندگی مردم است می باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ارزش های اسلامی و ایرانی باید این بافت حفظ و احیا شود، افزود: در حال حاضر استان یزد بعد از فارس و اصفهان از لحاظ گردشگر مقام سوم کشور را دارد اما متاسفانه گردشگران فقط یزد، میبد ، خرانق و چک چک را بازدید می کنند و اگر بحث گردشگری شاهدیه پیگیری شود به دلیل فاصله نزدیک با یزد استقبال زیادی خواهد شد.

در ابتداي اين نشست امام جمعه شاهدیه نیز در این نشست گفت:  شهر شاهدیه راه ورودی  مناسب ندارد و متاسفانه عدم بازسازی بافت تاریخی نیز باعث شده منطقه امنی برای خلاف کاران ایجاد شود.

حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی اظهار داشت: مناطق نصرت آباد، ابرند آباد و گردفرامرز باغ شهر بزرگی است که مهاجر پذیری، جمعیت ناهمگون و ناشناسی را در آن جمع کرده که احتمال هر نوع ناهنجاري در آن وجود دارد.

رییس شورای اسلامی شهر شاهدیه نیز در این نشست گفت: در 16 ماه گذشته که در شورای چهارم انجام وظیفه نموده ایم اکثریت مکاتبات شورا در مورد گلایه مردم از آلودگی هوا ، سختی آب و مهاجران خارجی است.

علی محمد سلطانی افزود: مهاجر پذیری شهر شاهدیه بی رویه شده است و این شهر به عنوان قطب نساجی یزد با هجوم افاغنه و نیروهای کار از دیگر مناطق مواجه شده و ارزان بودن خانه اجاره ای و قیمت زمین باعث گسیل افراد به این منطقه شده است.

وی اظهار داشت: در این چند دهه اخیر در حق شاهدیه  ظلم شده و شهروندان شاهدیه مظلوم واقع شده اند لذا از مسئولان درخواست داریم که دولت تدبیر و امید توجه بیشتری به این منطقه داشته و در حاشیه شهر یزد فدا نشویم.

شهردار شاهدیه نیز در این نشست گفت: مردم این منطقه پرتلاش و ولایی هستند که  نه تنها در شاهدیه بیکاری نداریم بلکه به دلیل اشتغال زیاد زمینه اشتغال و مهاجر پذیری زیادی نیز در شاهدیه فراهم شده است.

در پایان این نشست تعدادي از روحانيون و جمعی از منتخبان نیز مسائل و مشکلات شهر را بیان نموده  و مقرر شد با اولویت بندی تعداد پنج مورد از مشکلات شهر شاهدیه جمع آوری شده و جهت پیگیری و طرح در جلسات فرمانداری با حضور مدیران استانی و شهرستانی ارسال شود.