فرماندار یزد: کسبه و اصناف نقش موثر خود را در کنترل شیوع کرونا ویروس ایفا کنند

فرماندار با اشاره به شیوع ویروس کرونا در برخی استانهای کشور گفت: از آنجا که کسبه و بازاریان بیشترین ارتباط را با شهروندان دارند در پیشگیری از شیوع این ویروس همراهی لازم را داشته باشند.

فرماندار یزد: کسبه و اصناف نقش موثر خود را در کنترل شیوع کرونا ویروس ایفا کنند

فرماندار با اشاره به شیوع ویروس کرونا در برخی استانهای کشور گفت: از آنجا که کسبه و بازاریان بیشترین ارتباط را با شهروندان دارند در پیشگیری از شیوع این ویروس همراهی لازم را داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد:سید محمد رستگاری روز پنج شنبه هشتم اسفندماه  در نشست بررسی مسائل مرتبط با بیماری کرونا با حضور رییس اتاق اصناف و برخی از روسای اتحادیه های صنفی شهرستان یزد که در محل فرمانداری برگزار شد ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع) افزود: گزارش اقداماتی که در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توسط اصناف انجام شده  و اعلام آمادگی که در این زمینه وجود دارد قابل تقدیر است.

وی اظهار داشت: برخی از استانهای کشور درگیر کرونا ویروس شده اند و آمار آن روزانه از سوی وزارت بهداشت رسما اعلام می شود. استان ما هم از آمار رسمی وزارت بهداشت استفاده و به شهروندان اطلاع رسانی می شود.

رستگاری خاطر نشان کرد: اکنون در این شرایط در فضای مجازی هم یکسری نگرانی و تشویش افکار عمومی ایجادشده و متاسفانه بازار شایعات هم داغ است که موجب نگرانی بیشتر شهروندان میشود

فرماندار یزد افزود: در استان با توجه این شرایط می توان با کمک افراد تاثیرگذار،معتمدین،فعالین اجتماعی، اصناف  و با درک متقابل و اعتماد به یکدیگر،شرایط جامعه را مدیریت کرد و لذا برای جلوگیری از موازی کاری و تصمیم گیریهای پراکنده ،ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس در استانداری برای اتخاذ تصمیمات  واحد  تشکیل شده است.

این مسئول  با بیان اینکه تاکنون جلسات ستاد مورد اشاره با حضور اعضا تشکیل شده ،تصریح کرد: در این جلسه ها اخرین وضعیت بررسی و تصمیمات ،اقدامات  و وظایف هر دستگاه مشخص و به آنها ابلاغ میشود و تصمیمات ستاد نیز برای همگان لازم الاجرا می باشد.

فرماندار یزد ادامه داد: در این راستا کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس، اطلاعیه های  این ستاد را از طریق صدا وسیما، رسانه های مکتوب ، مجازی و غیره اطلاع رسانی می کند که مردم از اخرین تصمیمات و اقدامات  بصورت رسمی مطلع شوند.

وی با بیان اینکه اقدامات  در زمینه مقابله با کرونا ویروس در استان با جدیت دنبال می شود اضافه کرد: باید اقدامات دستگاههای دولتی  و همه اصناف برای همشهریان کاملا مشهود باشد و به همین دلیل دستگاههای خدماتی بویژه شهرداریها برای بهداشت اماکن عمومی اقدامات و  برنامه‌هایی را در دستور کار دارند که  از جمله می توان به ضد عفونی تاکسی ها و اتوبوس های خط واحد و ارائه آموزش های لازم در این زمینه به رانندگان  اشاره کرد.

سید محمد رستگاری  جدیت و همکاری بیشتر  مردم در رعایت مسایل بهداشتی و  پیشگیری از شیوع این ویروس را ضروری دانست و افزود:  نمایندگان اصناف و اتحادیه ها در این زمینه خیلی تاثیر گذار هستند.

وی تصریح کرد: بازاریان و کسبه  به دلیل اینکه  بیشتر در معرض رفت و امد عمومی مردم قرار دارند برای حفظ سلامتی خود، فروشندگان و شهروندان هر تصمیمی که  از سوی ستادابلاغ میشودرا  به صورت جدی پیگیری و  اجرا کنند.

رستگاری ادامه داد: در پیشگیری از ویروس کرونا نیاز به عزم جدی همگانی است و در این زمینه  باید بعضا به صورت خودجوش با کمک  اصناف و خیرین در رفع نقایص بهداشت بازار بویژه اماکن سرپوشیده اقدام کرد.

وی افزود: همچنین ضروری است  نانوایان به دلیل ارتباط نزدیک با مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و درنحوه تحویل دادن نان به مردم مراقبت لازم را داشته باشند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد هم گفت: هر نوع تصمیم گیری و برنامه ریزی استانی از سوی مسوول اتاق اصناف  یا اتحادیه ها ابتدا باید در ستادپیشگیری و مقابله با کرونا  مطرح و  بعداز تصویب ابلاغ شود

فخرالسادات خامسی هامانه افزود: با مصوبه ستاد؛ تالار های عروسی ، باشگاه های ورزشی و جشن ها با ابلاغ  وزارت بهداشت تعطیل اعلام میشوند.

وی تصریح کرد: ضمن جلوگیری از ایجاد دلهره و وحشت در بین مردم، باید از برگزاری  برنامه های تجمعی جلوگیری شود و اصناف تا جایی که  امکان دارد برای سلامتی خود و شهروندان  برخی از فعالیت های غیر ضروری  را ولو برای مدتی کوتاه تعطیل نمایند.

وی اضافه کرد: اصنافی  هم که امکان تعطیلی آنها مانند نانوایان وجود ندارد، باید بسته آموزشی  با همکاری صنف تهیه و در اختیار آنها  قرار گیردتا اقدامات لازم انجام شود.وی افزود: برای شهروندان بهترین تصمیم جهت رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از  کرونا ویروس، خودداری از تردد غیر ضروری اعضای خانواده به بیرون از منزل میباشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان یزد  هم در این نشست گفت: به دلیل اینکه  سرعت انتشار این بیماری بسیار بالا است  و ویروس مذکور ماندگاری بر روی سطوح دارد، حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید.

دکتر مصدق افزود: شست شوی دست از ضروریات است . دست خود را  مرتب و  کامل با اب و صابون  شست و شو دهید و  از دست دادن با یکدیگر خودداری کنید.

وی اضافه کرد: همگان باید  بهداشت فردی  را رعایت کنند و  از تجمعات پرهیزشود.

در این نشست شرکت کنندگان گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا در اصناف مختلف را  ارائه کردند.