فرماندار یزد: شرایط احیای معماری اصیل یزدی فراهم است

فرماندار یزد در بازدید از نمایشگاه آثار مسابقه ملی طاق خشتانه گفت: با هم افزایی بین دستگاه ها و اجرایی کردن برنامه ها می توان سبک اصیل معماری سنتی یزد را احیا کرد چراکه شرایط احیای معماری اصیل یزدی فراهم است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد:سیدمحمد رستگاری در بازدید از نمایشگاه ملی طاق خشتانه با بیان اینکه امروزه انتظاراتی از فرمانداری یزد به عنوان یک دستگاه نظارتی وجود دارد که به جا و منطقی است و با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

وی با اشاره به تعامل خوب فرمانداری با مجموعه میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر در زمینه حفظ و مرمت سبک معماری اصیل و سنتی یزد اظهار داشت: مرمت و بازسازی سازه های سنتی بازار یزد و مجموعه امیرچقماق و تغییر ناهمگونی برخی سازه ها با بافت نشان از حرکت معماری شهر به سمت اصالت و ریشه خود دارد.

فرماندار یزد با بیان اینکه مطالبه قشر دانشجو احیای معماری اصیل و سنتی یزد است، افزود: سوالی که مطرح است این که چرا سازه های جدید تناسبی با معماری سنتی ما نداشته و برای توسعه شهر، سازه های ناهمگون مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که می توان بر اساس پتانسیل علمی دانشجویان طرح هایی به صورت ترکیبی، متفاوت، به روز و متناسب با معماری اصیل که بر پایه های علمی استوار بوده و در زمینه استحکام نیز حرف هایی برای گفتن داشته باشد ارائه داد و معماری سنتی شهر را حفظ کرد.

رستگاری با بیان اینکه این اقدام باید با هماهنگی بین جامعه دانشگاهی و اجرایی رخ دهد، ابراز داشت: اگر در این زمینه آئین نامه ای تدوین و مورد تائید نظام مهندسی قرار گیرد می توان سبک اصیل معماری یزد را ترویج داده و توسعه شهر را متناسب با آن رقم زد.

رستگاری با اشاره به ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی و تغییر نگاه مردم به این بافت خاطرنشان کرد: در گذشته نگاه ها مبتنی بر آزادسازی، تعریض مسیر و تخریب بود اما امروزه نگاه مردم به حفظ معماری اصیل عوض شده و بر همین اساس بافت تاریخی دارای ارزش  شده و در حال مرمت است، بنابراین با هم افزایی بین دستگاه ها و اجرایی کردن آن می توان سبک اصیل معماری سنتی یزد را احیا کرده و دراین زمینه شرایط فراهم است.

وی در پایان برگزاری نمایشگاه آثار مسابقه ملی طاق خشتانه را پل ارتباطی خوبی بین بخش دانشگاهی و اجرایی معماری یزد برشمرد و گفت: امیدواریم این نمایشگاه بتواند مقدمه ای برای احیای فرهنگ اصیل معماری و ارزش های سنتی  آن باشد.