فرماندار یزد رفع مشکل دسترسی مردم به گاز مایع را خواستار شد

فرماندار یزد گفت: روال غیرعادی تقاضای گاز مایع در شهرستان نباید باعث عدم دسترسی مردمی که مصرف خانگی یا اصلی آنها گاز مایع است، بشود.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد ؛سیدمحمد رستگاری در نشست بررسی مشکلات توزیع گاز مایع شهرستان افزود: جلساتی در استان در خصوص جلوگیری و تشدید مشکلات انجام شد و دستگاه‌های متولی این امر باید دستورالعمل دولت را در این خصوص اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت قیمت مردم را به این سمت کشانده و تقاضا برای گاز مایع به صورت غیر مجاز در بحث خودروهای سواری ایجاد شد ،گفت: لازم است هرچه سریعتر با واحدهای غیر مجاز نصب گاز مایع برخورد صورت گیرد.

فرماندار یزد افزود: متاسفانه از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۱ مورد انفجار در این مورد اتفاق افتاد که منجر به فوت یکی از شهروندان شده‌ است.

رستگاری ادامه داد: از همه دستگاه‌ها به خصوص رسانه ها دعوت شد تا به مردم در خصوص خطرهایی که اقدامات غیرمجاز مصرف گاز مایع دارد، اطلاع‌رسانی کنند و باید رغبت مردم به این کار کاهش یابد و لازمه این هدف فرهنگ‌سازی است تا مردم برای حفظ جان و امنیت خود نکات ایمنی را رعایت کنند.

فرماندار یزد اظهار داشت: لازم است در قسمت سی.ان. جی (CNG) محدودیت‌ها برداشته شود و هرچه سریعتر اقدامات و ساز وکارهای لازم در جهت جایگزینی و تبدیل سوخت انجام گیرد و با مراکز غیرمجاز توزیع و نصب دستگاه‌های تبدیل برخورد شود.

وی تصریح کرد: همچنین افرادی که نیاز اساسی به گاز مایع دارند هرچه سریعتر باید شناسایی شوند و با تعیین اولویت مصارف خود را دریافت کنند.

همچنین مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی  یزد در این نشست گفت: هیچ گونه کمبودی از لحاظ سهمیه گاز مایع در استان یزد وجود ندارد و حتی طی درخواستی که از مرکز داشتیم ۲۵ درصد سهمیه مازاد برای بهمن ماه درخواست شد اما بیش از ۷۰ درصد گاز مایع در استان یزد در خودروها مصرف می شود.

عبدالرضا انتظاری افزود: ما سه مصرف کننده واقعی گاز مایع داریم که شامل خانگی، اصناف و صنعت است و خودروها اصلا در سبد مصرف گاز مایع نیست و استفاده از گاز مایع در حمل و نقل حذف شده است.

وی ادامه داد: حتی جایگاهی که در استان برای تاکسی‌ها استفاده می‌شد نیز هفت سال پیش تعطیل شد، متاسفانه بسیاری از خودروها به صورت غیراستاندارد از گاز مایع استفاده می‌کنند که نزدیک به ۷۰ درصد توزیع سهمیه استان را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی یزد اظهار داشت: اگر در این زمینه برنامه ریزی صورت  نگیرد با مشکل بیشتری مواجه خواهیم شد و این مشکل فقط مخصوص به فصل زمستان نیست و در فصل‌های دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

انتظاری ادامه داد: استفاده از گاز مایع در خودروها و بعد از افزایش نرخ سوخت باعث شد در زمینه توزیع و ازدحام جمعیت در بیرون جایگاه‌های توزیع گاز مایع شاهد باشیم، به نظر می‌رسد سرویس مدارس، وانت بارها و تاکسی‌های اینترنتی بخشی از مصرف کنندگان گاز مایع هستند و باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.

۵۹ درصد جمعیت یک میلیون و ۱۹۰ هزار نفری یزد در مرکز استان ساکن هستند و ۹۸ درصد جمعیت استان به گاز شهری دسترسی دارند.

منبع خبر:خبرگزاری ایرنا یزد