معاون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران:

سرمايه اجتماعي را مي توان درآموزه هاي ديني و اخلاقي، انديشه انديشمندان و صاحب‏نظران قديم و جامعه شناسان جستجو كرد

معاون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران گفت: سرمایه اجتماعی پدیده‌ای چند بعدی و پیچیده است و محدود به چند دهه اخير نمي‏ شود؛ بلكه مي‏توان آن را درآموزه هاي ديني و اخلاقي، انديشه انديشمندان و صاحب‏نظران قديم و جامعه شناسان در چند قرن اخير جستجو نمود.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، غلامرضا غفاري در نشست ملي فرمانداران مراكز استان هاي سراسر كشور و مديران كل حوزه مشاركت هاي مردمي دستگاه هاي ملي و ستاد كشور گفت: سرمايه به عنوان يك سازه و ابزار در بعد سياسي و يك مفهوم در بعد علمي يك ثروتي است كه موجب توليد ارزش هاي جديد مي شود.

معاون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران با بيان اينكه ريشه بسياري از مشكلات جامعه، در ناديده انگاشتن وجوه اجتماعي است افزود: كاركرد سرمايه اجتماعي موجب افزايش رضايت از زندگي، خوش بيني، تثبيت مردم سالاري، تعاون گرايي، مشاركت مدني و تقويت اجتماع اخلاقي است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اشكال مختلف سرمايه افزود: سرمايه اجتماعي به عنوان يكي از اشكال سرمايه پديده اي چند بعدي و پيچيده است و محدود به چند دهه اخير نمي‏شود؛ بلكه مي‏توان آن را درآموزه­هاي ديني و اخلاقي، انديشه انديشمندان و صاحب‏نظران قديم و جامعه‏شناسان در چند قرن اخير جستجو نمود.

وي با تأكيد به اينكه تولید سرمایه اجتماعی از کارکردهای ذاتی  ادیان الهی است تصريح كرد: خداوند در قرآن به مسلمانان یاد آوری می کند که از طریق دین ، میان آنها نعمت(سرمایه اجتماعی) همبستگی، الفت و محبت را گسترش داده است.

دکتر غفاری تصریح کرد که سرمایه اجتماعی درست مانند اخلاق است و اگر درست از آن بهره گرفته شود، باز تولید می‌شود و اثرات مضاعف در جامعه خواهد داشت. این استاد دانشگاه تاکید کرد، سرمایه اجتماعی یک امر درونی است و قابل وام گرفتن از حوزه‌های دیگر نیست و با عمل، اخلاق و رفتار مثبت مسئولان در جامعه ایجاد و ارتقاء می‌یابد.

وي با اشاره به اينكه سرمایه اجتماعی، بیانگر کم و کیف روابط اجتماعی و نحوه تعاملات کنشگران اجتماعی است گفت: سرمايه اجتماعي مشتمل بر مجموعه اي از ارزش های اخلاقی، روابط، تعاملات ، شبكه هاي اجتماعي و هنجارهای متقابل است كه در ميان افراد و گروههاي اجتماعي وجود دارد و موجب گرمي روابط اجتماعي و تسهيل عمل جمعي و اجتماعي آن­ها مي شود.

غفاري اظهار داشت: سرمایه اجتماعی ملاط و سیمانی است که افراد، جمع ها و نهادها را به یکدیگر پیوند می دهد و مانع از مانع جا در رفتگی اجتماعی می شود.

اين استاد دانشگاه با تأكيد به اينكه سرمايه اجتماعي با ديگر سرمايه ها تفاوت دارد خاطر نشان كرد: سخت و دشوارتر حاصل شدن، شکننده تر ، خود زاینده  (تجدید پذیر) و دروني بودن آن از مهمترين دلايل تفاوت اين سرمايه با ساير سرمايه ها است.

معاون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در پايان در رابطه با میزان سرمایه اجتماعی در جامعه ایران گفت: اعتماد، شاخصه اصلی سرمایه اجتماعی است و باید گفت این سرمایه در جمع‌های محدود نمره‌های قابل قبولی دارد ولی وقتی حوزه ارتباطات ما وسیع می‌شود، میزان آن کاهش می‌یابد.