معاون برنامه ريزي، اداري و مالي فرمانداري يزد خواستار شد؛

حضور فعال شهرستان يزد در نمايشگاه توانمندي روستائيان كشور

معاون برنامه ريزي، اداري و مالي فرمانداري يزد گفت: روستاهاي شهرستان يزد با توجه به قابليت هاي بسيار ويژه در حوزه هاي مختلف بايد در سومين دوره نمايشگاه توانمندي هاي روستائيان و عشاير سراسر كشور حضور فعال و اثر بخشي را داشته باشند.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، جلسه هماهنگي برگزاري سومين دوره نمايشگاه توانمندي روستائيان و عشاير كشور در شهرستان يزد با دستور كار بررسي راهكارها براي حضور فعال روستاهاي شهرستان يزد به رياست معاون برنامه‌ریزی، اداري و مالي فرمانداري تشكيل شد.

«مهدي حاج حيدري» در اين جلسه با اعلام اينكه سومين دوره نمايشگاه توانمندي روستائيان و عشاير كشور از تاريخ 15 الي 18 اسفندماه در محل دائمي نمايشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود افزود: این نمایشگاه با حضور تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور، دستگاه‌های اجرایی مرتبط با خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق عشایری، تولیدکنندگان محصولات صنایع‌دستی و روستایی برپا می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی، اداري و مالي فرمانداري يزد با اشاره به اهداف حضور در این نمایشگاه گفت: آگاهی بازدیدکنندگان از وجود استعدادها، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در مناطق روستایی و عشایر، معرفی روستاهای نمونه و معرفی آن‌ها به‌عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها، معرفی جاذبه‌های فرهنگی (از قبیل آداب‌ورسوم، بازی‌های بومی، پوشش‌های محلی، غذاها و …)، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان، کارآفرینان و … در مناطق روستایی و عشایری، معرفی دارائی‌های معنوی، دارائی مالی و فیزیکی ایجاد ارتباط دوسویه بین شهرنشینان با روستائیان و عشایر، برقراری ارتباط تجاری فی‌مابین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان با ایجاد تقاضاهای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق، تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری از مهم‌ترین اهداف برگزاري اين نمايشگاه می‌باشد.

وي در بخشي ديگر از سخنان خود با اشاره به اينكه شهر تاريخي يزد به‌عنوان شهر ميراث جهاني در فهرست آثار يونسكو به ثبت رسيده است اظهار داشت: آثار و ابنيه تاريخي روستاهاي شهرستان و همچنين قابلیت‌های گردشگري اين مناطق بايد به‌خوبی در سطح كشور شناسانده شوند چراكه روستاهاي بخش مركزي و زارچ نيز می‌توانند در كنار شهر تاريخي يزد مقصد بسياري از گردشگران و مسافران داخلي و خارجي باشند.

حاج حيدري خواستار استفاده از توان‌بخش خصوصي در معرفي توانمندی‌های روستايي شهرستان شد و ابراز داشت: انتظار داريم بخشداران مركزي و زارچ زمينه حضور كارآفرينان را در نمايشگاه فراهم نموده تا اين افراد بتوانند به ارائه محصولات خود بپردازند.

معاون فرماندار يزد همچنين بابیان اينكه دولت تدبير و اميد اهتمام ویژه‌ای در توسعه همه‌جانبه روستاها داشته است خاطرنشان كرد: سیاست دولت یازدهم و دوازدهم در خدمت‌رسانی به روستاها در کنار توجه به موضوعات عمرانی، ارتقای شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روستائیان نيز بوده است.

معاون برنامه‌ریزی، اداري و مالي فرمانداري يزد در پايان استفاده از ظرفیت نخبگان روستایی در توسعه را ضروری دانست و تصريح كرد: با همكاري و تعامل با گروه‌های مردمي در روستا و تقويت تعامل با بخش خصوصي و صاحب‌نظران می‌تواند اين روند را سرعت بخشيد.