فرماندار یزد در گفتگوی اختصاصی با بشارت نو:

حضور شهروندان در جلسات شورای شهر، فرصت است نه تهدید

فرماندار یزد گفت: حضور افکار عمومی در جلسات شورای اسلامی شهر باعث می شود تا اعضای شورا با دقت بیشتری صحبت کنند و تصمیم بگیرند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد، محمود شاکری شمسی در جریان بازدید از دفتر روزنامه بشارت نو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بشارت نو بیان کرد: حضور خبرنگاران و شهروندان در جلسات شورا، نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای شورا است چرا که با حضور افکار عمومی در جلسات شورای اسلامی شهر باعث می شود تا اعضای شورا با دقت بیشتری صحبت کنند و تصمیم بگیرند.

فرماندار یزد پیرامون حضور مردم در جلسات شورای شهر گفت: طبق قانون جلسات شورای شهر علنی است مگر اینکه غیر علنی بودن یک جلسه به تصویب دو سوم اعضا برسد و از قبل اعلام شود؛ هم چنین در آیین نامه شوراها آمده مردم با نظر رییس شورا می توانند در جلسات شورای شهر حضور یابند؛ بنابراین چگونگی علنی شدن جلسات شورا باید با تدبیر رییس شورا انجام شود.

شاکری شمسی ادامه داد: در گذشته با نصب دوربین مداربسته در صحن علنی شورای شهر، جلسات بصورت زنده در پارک باغ ملی پخش می شد، هم چنین حضور خبرنگاران و شهروندان در صحن علنی یکی دیگر از راه های علنی شدن جلسات است که به بهبود عملکرد شورا هم کمک می کند.

وی در مورد عملکرد شورای چهارم شهر یزد بیان کرد: شوراها نهادهایی هستند که مردمی بوده و خود مردم در انتخابات اعضای شورا را انتخاب کرده اند، برای بررسی اینکه بر چه اساسی اعضای منتخب رای آورده اند و اینکه آیا مردم پس از 2 سال، از عملکرد شورای شهر رضایت دارند؛ باید از خود مردم پرسید.

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان یزد با بیان اینکه در زمینه کاندیداتوری افراد برای شورای شهر، ضعف قانونی وجود دارد؛ ادامه داد: یکی از پیشنهاداتی که در این زمینه داریم این است که افرادی تایید صلاحیت شوند که سابقه مدیریت شهری داشته باشند و در زمینه های حمل ونقل، عمران و حقوق آگاهی و تخصص داشته باشند.

وی افزود: موضوع دیگر در این زمینه فراهم کردن شرایط نقد مسئولین توسط مردم است که مسئولین وظیفه دارند انتقادها را بشنوند و به آن ها عمل کنند؛ در واقع باید شرایطی فراهم کنیم که مردم جرات نقد کردن مسئولین را داشته باشند.

فرماندار یزد با بیان اینکه با گذشت 14 سال از آغاز فعالیت شوراها هنوز نظام شورایی در جامعه فراگیر نشده است؛ گفت: در کشورهای توسعه یافته افراد با هم زیر یک سقف می نشینند و با مشورت و تبادل نظر، بهترین تصمیم را می گیرند اما در کشور ما این روحیه وجود ندارد.

شاکری شمسی با اشاره به سازوکار نظارت بر عملکرد و مصوبات شورای شهر، بیان کرد: هرکدام از مصوبات شورای شهر به کمیته انطباق فرمانداری می آید و مطابقت آن با قوانین، رویه ها و سیاست های کلی دولت بررسی می شود.در صورتی که مصوبه ای با قوانین مطابقت نداشته باشد برگشت داده می شود و در صورت اصرار شورا بر آن مصوبه، موضوع به هیئت حل اختلاف شورا ارجاع می شود.در این شورا با حضور استاندار ، نمایندگان مجلس، رییس شورای اسلامی استان و رییس کل دادگستری مصوبه مورد نظر بررسی می شود و این شورا می تواند مصوبه را لغو کند؛ حتی در مواردی می تواند شورا را منحل کند و یا حق عضویت افراد در شورا را لغو کند.

فرماندار یزد در پاسخ به سوالی پیرامون تخلف یکی از اعضای شورای شهر یزد مبنی بر ساخت و ساز در بافت تاریخی گفت: پیگیری این تخلفات روال قانونی خود را دارد که ابتدا در کمسیون ماده 100 شهرداری بررسی شده و رای صادر می شود، در صورت اعتراض نسبت به حکم، پرونده به کمیسیون تجدید نظر و بعد دیوان عدالت اداری می رود اما تا زمانی که حکم بصورت قطعی صادر نشود، فرمانداری نمی تواند اقدامی انجام دهد؛ پرونده تخلف عضو شورای شهر هم فعلا در حال طی مراحل قانونی است و تا نهایی شدن حکم باید صبر کرد.

شاکری شمسی هم چنین پیرامون تخلف یکی دیگر از اعضای شورا مبنی بر معامله بستگان درجه یک وی با سازمان همیاریهای شهرداری؛ بیان کرد: در این زمینه نیز 2 برداشت و 2 نامه از سوی وزارت کشور، وجود دارد؛ یک دیدگاه می گوید سازمان های وابسته به شهرداری، 12 سازمان مشخص هستند که سازمان همیاری های شهرداری جزو آن ها بحساب نمی آید؛ دیدگاه دیگری هم هست که می گوید با توجه به سهام داشتن شهرداری در سازمان همیاری ها، این سازمان هم وابسته به شهرداری است و اعضای شورای شهر حق معامله با آن راندارند؛ البته برای روشن شدن این موضوع در حال پیگیری هستیم.

وی در پایان با اشاره به نقش رسانه ها در آگاهی بخشی به مردم، عنوان کرد: در زمان برگزاری هر انتخاباتی وظیفه رسانه ها، آگاهی بخشی به مردم در مورد شایستگی کاندیداها است و امیدواریم در سال جاری که 2 انتخابات را در پیش رو داریم، مطبوعات و روزنامه نگاران بتوانند بعنوان رکن چهارم دموکراسی به این وظیفه خود بخوبی عمل کنند.