به مناسبت هفته روستا؛

تور روستاگردي اصحاب رسانه شهرستان يزد

به مناسبت هفته روستا ، سرپرست فرمانداري يزد با همراهي معاون برنامه ريزي و توسعه و معاون هماهنگي امور عمراني فرمانداري ، بخشدار مركزي و جمعي از مسئولان شهرستان و كارشناسان و اصحاب رسانه و خبرنگاران از روستاي تاريخي فهرج از توابع بخش مركزي يزد بازديد كردند.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، به مناسبت هفته روستا ، "عباس حيدري"سرپرست فرمانداري يزد با همراهي "حاج حيدري"معاون برنامه ريزي و توسعه و "آقايي"معاون هماهنگي امور عمراني فرمانداري ،"برزگر" بخشدار مركزي و جمعي از مسئولان شهرستان و كارشناسان و اصحاب رسانه و خبرنگاران از روستاي تاريخي فهرج از توابع بخش مركزي يزد بازديد كردند.

از مكانهاي بازديد شده در روستاي زيبا و تاريخي فهرج مي توان به مسجد جامع فهرج، بافت تاريخي اين روستا، مجموعه تاريخی شهدای فهرج در دو کيلومتری روستا و آثار و ابنيه تاريخی متعددی پيرامون آن كه به دوره‌های قبل از اسلام مربوط می باشد و همچنين قلعه تاريخی فهرج با چشم‌انداز بسيار جذاب و زيبا، منسوب به قرون ۱۰ و ۱۱ هجری قمری ، خانه پدري مهدي اخوان ثالث شاعر برجسته كشورمان ، آتشكده زرتشتيان ، حمام قديمي فهرج، آب انبار حسينيه، بازار سنتي و قديمي روستا در كانون روستا، اشاره كرد.

فهرج شاخص‌ترين روستای استان در خصوص کشت گلخانه‌ای است كه در اين بازديد از گلخانه خيار تازه احداث شده قدرت پور رضا بازديد شد يكي از ويژگيهاي منحصر به فرد اين گلخانه استفاده از خاك هيدروپونيك و كاهش 60 درصدي نياز آب محصولات اين كارخانه و امكان كنترل از راه دور دستگاههاي فوق پيشرفته اين گلخانه توسط شركت اورتيمكس هلند مي باشد و براي 10 نفر اشتغالزايي مستقيم داشته و تنها تقاضاي "قدرت پور رضا"مجري اين طرح اين بود كه در صورت آزاد سازي بخشي از زمينهاي اطراف اين گلخانه ، وي با پسته كاري هرزآب حاصله از آب شيرين كن گلخانه را به سمت اين باغات پسته هدايت نموده و عملا هيچ گونه هدر رفت آب نخواهد داشت.

بازديد از سنگ فرش معابر بافت قديم و ساختمان در حال احداث دهياري اين روستا با با 80% پيشرفت فيزيكي از ديگر برنامه هاي اين ديدار بود.

آنچه در اين ديدار دركنار مناظر بكر و چشم اندازهاي بي نظيرش آدمي را به فكر وا مي دارد، مردم  فرهنگ دوست و باسواد و كمپ هاي كويرنوردي و سفره خانه هاي سنتي و بسيار زيبا و جوانان با انگيزه اي بود كه تمام هم و غم و سرمايه اندك خود را صرف آماده سازي اين بسترهاي جذب توريست و كسب در آمد حلال از اين فرصتها، نموده اند ولي متاسفانه تبليغات ضعيف و كارشناسي نشده و بخشي نيز غفلت ميراث فرهنگي از معرفي شايسته اين پتانسيلها و بسترهاي تفريحي و گردشگري به توريستها و مردم فرهنگ دوست كشورمان ، مي رود تا اميد اين جوانان روستايي را به ياس مبدل و سبب ساز مهاجرت آنان به شهرها گردد چه بسيار فرصتهايي كه اينگونه به هرز مي روند...

لازم به ذكر است، روستای فهرج از توابع بخش مرکزی يزد، در 25 کيلومتری شرق این شهرستان و در مسير جاده يزد-بافق قرار گرفته است.اين روستا از سطح دريا ۱۲۷۰ متر ارتفاع دارد و آب‌وهوای آن نيمه بيابانی است. روستای فهرج از شمال شرقی به کوه چلته محدود می‌شود.

مردم فهرج به زبان فارسی با لهجه يزدی سخن می‌گويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفری هستند.

قدمت روستای فهرج به پيش از اسلام (5000 سال قبل) می رسد و در گذشته‌های دور، دروازه اليساتيس و يکی از چهار بخش مهم و اصلی شهر تاريخی يزد قديم بوده است. نام روستا نيز به قبل از اسلام مربوط است. نام اوليه آن «فرافر» بوده است که با گذشت زمان، در قرون چهارم و پنجم هجری قمری به «پهره» يا «پهرشت»و پس از آن به «فهرج» تغيير يافته است.

روستاي فهرج 14 مسجد، 2 حسینیه و 4 مدرسه دارد . اولين و قدیمی ترین مسجد خشت و گل ايران، مسجد جامع فهرج  است که با 1400 سال قدمت به نيمه اول قرن اول هجری می‌رسد. ساختمان اصلی بنا از آثار دوره ساسانيان است که با ورود اسلام (خلافت عمر) به مسجد تبديل شده است دارد و گچبری‌های بسيار زيبايی دارد و از صدر اسلام تا به حال به صورت اولیه باقی مانده و هیچ نوع تغییراتی در آن بوجود نیامده است لذا تا به حال گردشگرانی از 55 کشور جهان از این مسجد بازدید نموده اند.درخواست مردم روستا از مسئولین این بود که به ناتواني مالي دهياري اين روستا براي مرمت و نگهداري اين اثر ارزشمند، ميراث فرهنگي شهرستان درخصوص تأمين اعتبارات لازمه ي نگهداري اين بنا  توجه ويژه داشته باشند.

زراعت، باغداری، دامداری و فعاليت‌های معدنی، مشاغل عمده مردم روستای فهرج هستند .قالی‌بافی و ريسندگی از ديگر فعاليت‌های مردم اين روستاست. محصولات عمده زراعی و باغی روستا شامل گندم و جو، ارزن، دامداری نيز در روستا فهرج رونق دارد و انواع لبنيات و گوشت در آن توليد می‌شود.

گزارش تصويري اين بازديد در ذيل خبر است.