تاکید فرماندار یزد بر نصب کنتور هوشمند بر چاه های ادارت دولتی و تسریع در اجرای طرح جامع پسماند یزد

جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد با موضوع رویداد آبی شهرستان ودستور جلسه پیگیری مصوبات جلسه قبل، نصب کنتور هوشمند، شناسایی چاه های غیر مجاز با حضور فرماندار یزد و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در محل فرمانداری یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد:سید محمد رستگاری فرماندار یزد در این نشست با اشاره به اینکه یزد استان پایلوت طرح سازگاری با آب است، گفت: از ابتدای زمانی که کار خود را در فرمانداری یزد آغاز کردم همواره جلسات شورای حفاظت منابع آب برگزار شده و با هدف گذاری و دستور کارهای مشخص جلسات دنبال شدند.
وی در ادامه به وضعیت چاه های کشاورزی و صنعتی اشاره و عنوان کرد: طرح نصب کنتور هوشمند در چاه های کشاورزی و صنعتی شهرستان در ابتدا پیشرفت خوبی نداشت  ولی با اقداماتی که در حال حاضر انجام شده وضعیت خوبی در این زمینه در شهرستان یزد داریم به گونه ای که می توانیم اولین شهرستان استان در نصب کنتورهای هوشمند بر تمام چاه های آب کشاورزی و صنعتی باشیم.
سید محمدرستگاری گفت: نصب کنتور های هوشمند بر چاه های آب صنعتی تاکنون 70 درصدانجام شده است و مابقی نیز باید سریع تر مدیریت شود.
وی با تاکید بر اینکه چاه های بخش دولتی هم باید به این عرصه وارد شود و نصب کنتور های هوشمند را پیگیری می کنیم، افزود: برخی از ادارات در این زمینه پیش قدم شدند و گزارش کار نیز ارائه دادند پیشنهاد می شود لیست دستگاه های دولتی که باید برای نصب کنتور هوشمند اقدام کنند با همکاری مدیریت بحران استان تهیه شود و در صورتی که مدیران ادارت همکاری نکنند با آنها برخورد می شود چرا که معتقدیم ادارات دولتی باید الگو باشند.
فرماندار یزد در ادامه گفت: شهرداری اقدامات انجام شده در موضوع مسیل یزد و مشکلات اخیر بارندگی ها و اقدامات در خصوص آب های سطحی را به اطلاع شورای حفاظت منابع آب شهرستان برساند چرا که موضوع مسیل در دستور کار جدی شهرستان است.
وی در خصوص اقدامات موثر در احیای قنات زارچ گفت: از دو سال گذشته با همکاری تمام دستگاه ها اقدامات خوبی برای احیای و پاکسازی قنات زارچ  انجام شد و بسیار ارزشمند است چراکه این قنات مسدود بود ولی هم اکنون در بافت تاریخی یزد آب زلال این قنات در جریان است و برای قنات، بهره برداران و گردشگران بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود.
رستگاری با بیان اینکه اجرای تصفیه خانه ها جزو دغدغه های شهرستان است و باید با جدیت ،کار دنبال شود، به مسائلی همچون پسماند و چاه های غیر مجاز اشاره کرد و گفت: بر شناسایی چاه های غیر مجاز همچنان تاکید داریم علاوه بر آن باید به اقدامات قابل تقدیر اداره محیط زیست در حوزه پسماند هم اشاره کنیم ولی به نظر می رسد تا زمانی که طرح جامع پسماند یزد اجرا نشود مشکلات پسماند شهرستان به کلی حل نمی شود.