معاون استاندار و فرماندار ویژه رفسنجان:

بحران آب چالش مهم و مشترک یزد و رفسنجان است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان با اشاره به خشکسالی های چند سال اخیر در استان کرمان و به شهرستان رفسنجان اظهار داشت: بحران آب چالش مهم و مشترک یزد و رفسنجان می باشد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد، معاون استاندار و فرماندار ویژه رفسنجان نیز در این نشست گفت: آشنایی با توانمندی ها و همچنین استفاده از تجربیات و برنامه های شهرستان یزد از مهمترین دلایل سفر به شهرستان یزد می باشد.

حمید ملانوری افزود: رفسنجان دارای 8300 کیلومتر وسعت و 300 هزار نفر جمعیت است و دارای 4 بخش و 5 شهر است و از لحاظ ترکیب جمعیتی نیز 160 هزار نفر در مناطق شهری ساکن هستند.

فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان گفت: 11 مرکز دانشگاهی با 26 هزار دانشجو و هفت حوزه علمیه از پتانسیل های آموزشی این منطقه است و عمده اقتصاد رفسنجان نیز تولید پسته است که 80 هزار هکتار باغ پسته وجود دارد و در سال گذشته 70 هزار تن پسته برداشت شده است.

وی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن نیز بزرگترین معدن مس کشور در رفسنجان است و صنایع کاشی و سرامیک مواد غذایی و... نیز از فعالیت های صنعتی است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان با اشاره به خشکسالی های چند سال اخیر در استان کرمان و شهرستان رفسنجان اظهار داشت: بحران آب چالش مهم و مشترک یزد و رفسنجان می باشد.

ملانوری گفت: با توجه به تجارب موفق یزدی ها در صنعت و معدن، این نشست برگزار شد تا بتوانیم با حضور مدیران مرتبط هر دو منطقه نسبت به تبادل آرا و برنامه ها همکاری لازم را داشته باشیم.

مدیر کل محیط زیست استان یزد نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه اکثریت صنایع آلاینده در محور 130 کیلومتری یزد قرار گرفته اند لذا همت همه مسئولان در جلوگیری از آلایندگی ها و کاهش آلودگی محیط زیست است.

سیدحسین سادات موسوی افزود: در استان یزد با تعامل خوبی که وجود دارد برای برون رفت از وضعیت فعلی نسبت به بهسازی واحدهای آلاینده اقدام شده است.

مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: علی رغم اینکه در برخی شهرهای بزرگ خودروها و دیگر آلاینده های متغیر عامل آلایندگی هواست اما در یزد صنایع آلاینده ثابت هستند، لذا تغییر سوخت واحدها و تغییر فرآیند روزمره و کنترل پساب از اقدامات انجام شده تاکنون می باشد.

سیدابوالفضل وکیلی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد نیز در این نشست گفت: سند راهبردی منابع طبیعی استان با همکاری متخصصین اقشار مختلف و ذی نفعان تدوین شده و تعامل بین بخشی بسیار خوبی که در استان وجود دارد و همچنین شناسنامه دارشدن تمام معادن باعث موفقیت های زیادی در استان یزد در زمینه منابع طبیعی شده است.

سید جمال سجادی پور رییس جهادکشاورزی استان یزد نیز گفت: 135 هزار هکتار، مجموع سطح زیرکشت یزد است و اصلاح الگوی کشت و استفاده حداقل از آب از برنامه های این سازمان بوده که با کمترین میزان مصرف آب و سطح زير کشت کمتر، محصولات بیشتری برداشت شود که موفقیت های خوبی در این زمینه داشتیم.

محمد رضا دلال نژاد معاون آب منطقه ای یزد نیز در این نشست گفت: وضعیت آب در یزد بهتر از رفسنجان نيست و دشت های استان یزد عموما ممنوع از برداشت آب است و با توجه به اینکه صنایع به سمت استفاده از پساب فاضلاب و آبهای با ای سی بالا هدایت شده اند که منجر به صرفه جویی زیادی شده و از لحاظ مصرف آب در استان یزد با توجه به خشکسالی های چندین ساله سخت گیری بسیاری زیادی حتی بیشتر از استانهای همجوار در زمینه مصرف آب صورت می گیرد.

در پایان این نشست مدیران آب منطقه ای ، منابع طبیعی ، اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت رفسنجان و برخی دیگر از مدیران یزد و رفسنجان پیشنهادات و تجربیات خود را مطرح نمودند.