در کارگروه محیط زیست شهرستان اردکان مطرح شد: موضوعات محیط‌زیست با در نظر گرفتن حقایق بیان شود.

لزوم ساماندهی پساب صنایع محصولات کنجدی در شهرستان اردکان

فرماندار اردکان با تأکید بر ساماندهی پساب صنایع محصولات کنجدی به متولیان امر گفت: باید وضعیت نابسامان پساب صنایع در اسرع وقت مورد پیگیری قرارگرفته تا مردم این شهرستان در آرامش و سلامت کامل باشند و آب‌های زیرزمینی کمتر دچار آلودگی شود.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اردکان، حسین سبزواری فرماندار اردکان در نشستی با اعضای کارگروه مشورتی محیط‌زیست افزود: اجرای پروژه‌ها برای ساماندهی پسماند باید نتیجه محور باشد تا مردم خروجی آن را از نزدیک لمس کنند.
وی اضافه کرد: برای ساماندهی و دفن پسماند از ظرفیت متخصصین و نخبگان این حوزه در شهرستان استفاده خواهد شد.

محیط‌زیست قربانی خاموش زباله‌هاست

فرماندار اردکان بابیان اینکه روزانه انبوهی از پسماند زباله در این شهرستان تولید می‌شود که به دلیل نبود مدیریت صحیح و اصولی دفن پسماند، نفوذ شیرابه حاصل از انباشت پسماندها در محل دفن علاوه بر خاک سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی نیز خواهد شد اظهار داشت: تخریب زیستگاه‌ها، از بین رفتن تنوع زیستی، کاهش کیفیت هوا و آلوده شدن خاک و آب از آثار مخرب و ویرانگر زباله‌ها است و می‌توان گفت محیط‌زیست قربانی خاموش زباله‌ها است، این در حالی است که این عوامل مخرب می‌تواند تبدیل به عامل حفظ محیط‌زیست و منبع درآمدی گردد و بی‌جهت نیست که از آن به طلای کثیف تعبیر می‌گردد.
سبزواری یادآور شد: علاوه بر پسماندهای شهری و زباله‌های رهاشده در طبیعت، پسماندهای صنعتی تولیدشده از سوی صنایع مستقر در اردکان و پسماندهای عفونی نیز نیازمند مدیریت و نظارت برای بازیافت و امحا اصولی هستند.

نمایشگاه محیط‌زیست بمب انرژی در بهبود وضعیت

وی ایجاد نمایشگاه محیط‌زیست را یک ایده عالی برای آگاهی بخشی و افزایش اهمیت حفاظت از محیط‌زیست دانست و ادامه داد: این نمایشگاه می‌تواند به نمایش گذاشتن مسائل محیط زیستی، روش‌های حفظ طبیعت، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، کاهش آلودگی و تشویق به عمل بهبود محیط‌زیست کمک کند.
فرماندار اردکان اظهار داشت: این فضا می‌تواند شامل نمایشگاه‌های تصویری، آموزشی، نمونه‌های زنده از گیاهان و جانوران، کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های محیط زیستی برای جذب مخاطبین از اقشار مختلف باشد، این طرح می‌تواند به افزایش آگاهی جامعه و ترویج ارزش‌های محیط زیستی کمک کرده و انگیزه برای حفظ طبیعت و محیط‌زیست را تقویت کند.

سبزواری، نمایش فیلم‌ها و مستند‌های محیط زیستی برای آگاهی‌بخشی به بازدیدکنندگان، برگزاری نمایشگاه‌های هنری با موضوعات محیط زیستی، ارائه اطلاعات و آموزش‌های عملی برای کاهش پسماندها و مصرف پایدار منابع، ارائه ایده‌ها و راهکارهای خلاقانه برای حفاظت از حیوانات و گیاهان درخطر از انقراض و ایجاد فضای تعاملی برای کودکان و نوجوانان به‌منظور آموزش اهمیت محیط‌زیست و حفاظت از آن را بسیار مهم دانست.

با آگاهی جوانان انگیزه پیدا می‌کنند

این مسئول در ادامه از متخصصان مسائل زیست‌محیطی درخواست کرد که با آگاه بخشی و اطلاع‌رسانی صحیح و اصولی از استرس و ناامیدی در نسل‌های آینده و جوانان جلوگیری کنند اضافه کرد: ترویج روش‌های پایدار و دوستدار محیط‌زیست می‌تواند افراد را به همکاری برای حفظ محیط‌زیست تشویق کرده و می‌تواند باعث افزایش امید و انگیزه نسل‌های آینده برای ایجاد تغییرات مثبت در حفظ محیط‌زیست شود.

سبزواری با اشاره به اینکه آگاه‌سازی مردم درزمینهٔ محیط‌زیست می‌تواند تأثیرات مهمی بر مطالبه گری داشته باشد تصریح کرد: افراد آگاه‌تر، بهتر می‌توانند از حقوق خود برای حفاظت از محیط‌زیست استفاده و از دولت و مسئولان مطالبه کنند که تدابیر لازم برای حفاظت از محیط‌زیست اجرا شود و درنتیجه، مطالبه گری از آنان برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های محیط زیستی به شکل بهتر و صحیح‌تری انجام شود.

 موضوعات محیط‌زیست با در نظر گرفتن حقایق بیان کنید

امام‌جمعه اردکان نیز در این نشست ضمن گرامیداشت هفته محیط‌زیست از دغدغه‌های اعضای این کارگروه نسبت به موضوع محیط‌زیست تشکر کرد و گفت: اینکه جمعی بی چشمداشت و بدون اغراض مادی، فقط برای جلوگیری از ضرر به مردم و طبیعت باهم همکاری می‌کنید برکات زیادی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید اسماعیل شاکر بابیان اینکه در موضوع محیط‌زیست باید مستند و با در نظر گرفتن حقایق حرف زد، افزود: با در نظر گرفتن همه نیازها و مشکلات و محدودیت‌ها، از محیط‌زیست محافظت کنیم.

در حوزه محیط‌زیست مردم را ناامید نکنید


وی اظهار داشت: برخی از تعارضات درزمینهٔ برخورد با متخلفین و کسانی که محیط‌زیست را از بین می‌برند موجب می‌شود که نتوان قانون را به‌خوبی اجرا کرد