معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار یزد مطرح کرد؛

کتابداران در کتابخانه‌ها نقش بسزایی در آگاهی جامعه ایفا می‌کنند

ابوالفضل اکبری گفت: در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی در کتابخانه‌های شهرستان اقدامات ارزشمندی صورت گرفته و کتابداران در کتابخانه‌ها نقش بسزایی در آگاهی جامعه ایفا می‌کنند که قابل تقدیر است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد به ریاست «ابوالفضل اکبری» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار یزد و با حضور «محمدمحسن رفیعی» مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان و «محمد رضایی» رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد و سایر اعضای حقیقی و حقوقی در سالن جلسات فرمانداری یزد برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابوالفضل اکبری، ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته در اداره کتابخانه‌های شهرستان یزد گفت: در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی در کتابخانه‌های شهرستان اقدامات ارزشمندی صورت گرفته و کتابداران در کتابخانه‌ها نقش بسزایی در آگاهی جامعه ایفا می‌کنند که قابل تقدیر است.

وی شروع فصل تابستان و تعطیلات را یک فرصت بسیار مهم برای جذب اقشار جامعه به کتابخانه‌ دانست و افزود: کتابخانه‌ها باید با برنامه ریزی و برگزاری کلاسهای آموزشی و فرهنگی ضمن غنی سازی اوقات فراغت شهروندان در ترغیب و جذب مردم به کتاب و مطالعه اهتمام لازم را داشته باشند.

محمد رضایی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در این نشست با بررسی مصوبات جلسه پیشین انجمن به تشریح برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان در سال جاری پرداخت و گفت: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی با ارائه بیش از ۳۰ نوع کلاس آموزشی و فرهنگی سهم بزرگی را در پر کردن اوقات فراغت شهروندان در فصل تعطیلات بر عهده دارند.

وی همچنین ضمن ارائه برنامه‌های پیشنهادی خود برای توسعه و تامین منابع کتابخانه‌های سطح شهرستان خواستار حمایت انجمن در بروز رسانی منابع کتابخانه‌های عمومی شد.

در ادامه محمدمحسن رفیعی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان به وضعیت نه چندان مطلوب منابع کتابخانه‌های استان و همچنین شهرستان یزد اشاره کرد و گفت: در زمینه تامین و بروزرسانی منابع کتابخانه‌های استان تاکنون تلاشهای زیادی صورت گرفته ولی برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیاز به حمایت‌های بیشتر انجمن‌ها، مسئولان و خیرین بزرگوار داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به ظرفیت خیرین و صنایع در توسعه و تامین منابع کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: در شرایط کنونی که با کمبود اعتبار در بخش‌های مختلف مواجه‌ایم صنایع استان و نیز خیرین می‌توانند کتابخانه‌ها را در تامین منابع یاری کنند.
وی خطاب به اعضای انجمن گفت: متاسفانه چند سالی است که به دلایل مختلف از جمله کرونا «انجمن خیرین کتابخانه‌ساز» به حالت تعلیق درآمده که باید تلاش کنیم به منظور تجهیز، توسعه کتابخانه‌ها و منابع آنها، این انجمن مجددا راه‌اندازی شود.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح «طرح هاتف کتاب» و و همچنین «زنگ کتاب» در مدارس استان اشاره کرد و اظهار داشت:این دو طرح با همکاری مسئولان آموزش و پرورش مصوب شده است و از اول مهر امسال در مدارس به صورت جدی اجرا می‌شود.

علی سعیدی، رئیس امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح باشگاه‌های کتابخوانی در اداره متبوع خود اشاره کرد و گفت: طرح باشگاه‌های کتابخوانی دارای ساز و کاری بسیار ساده است و یک فرد به عنوان تسهیلگر تعداد از افراد را جمع می‌کند تا در کنار هم با محوریت کتاب فعالیت کنند.

وی افزود: این باشگاه‌ها در زمان کرونا تعطیل شد و با توجه به اینکه این باشگاه‌ها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارای نتایج بسیار امیدوار کننده بود آمادگی داریم با همکاری نهاد کتابخانه‌ها این طرح را مجدداً راه‌اندازی کنیم.

در ادامه این نشست محمدعلی دست‌افشان، عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد گفت: برای حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی راهی جز این نیست که جامعه را به سمت کتاب و مطالعه سوق دهیم و متاسفانه کتاب و کتابخوانی در جامعه تا حدودی مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: یکی از راهکارهایی که می‌توان جامعه را به سمت کتاب و مطالعه سوق داد راه‌‌اندازی کتابخانه‌های سیار می‌باشد و انجمن نباید از این فرصت غفلت نماید.

محمدصادق ابوالقاسمی، بخشدار بخش مرکزی یزد از دیگر حاضران این نشست، کتابخانه‌های سیار را فرصتی برای دسترسی به کتاب برای همه اقشار جامعه دانست و اظهار داشت: بخشداری مرکزی یزد آمادگی دارد چنانچه شهرداری مینی‌بوس مناسبی برای این منظور داشته باشد آن را خریداری و در اختیار اداره کتابخانه‌ها قرار دهد.

مرادعلی الله وردی شهردار حمیدیا نیز به ساخت فرهنگسرایی در محله قاسم نقی حمیدیا اشاره کرد و گفت: فرهنگسرایی با کاربری فرهنگی، ورزشی توسط شهرداری حمیدیا در محله قاسم نقی در مراحل پایانی ساخت وساز خود قرار دارد که از انجمن و اداره کتابخانه‌های شهرستان یزد انتظار است با توجه به نیاز این محله به کتابخانه برای تجهیز بخش کتابخانه این فرهنگسرا و تامین منابع آن شهرداری را همراهی و حمایت کنند.

در ادامه علی‌ میرجلیلی، رئیس شورای اسلامی شهر شاهدیه و سیدعلی میرنژاد، شهردار شاهدیه در این نشست ضمن دعوت از مدیر کل کتابخانه‌های عمومی و رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان یزد به جلسه بعدی شورای شهر شاهدیه، نکات و پیشنهاداتی را در خصوص توسعه و عمران کتابخانه‌های عمومی شاهدیه ارائه و خواستار همراهی انجمن شدند.

علی مشتاقیون، مشاور عالی شهرداری یزد نیز به ارائه پیشنهاداتی درخصوص بروز رسانی منابع کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: باید زمینه و شرایطی فراهم شود که فرهنگ «نذر کتاب» و همچنین کمک خیرین و مردم نیکوکار، در جهت به روز رسانی منابع کتابخانه‌ها اجرا شود.

توسعه عمرانی کتابخانه پروین اعتصامی، حمایت ویژه در تقویت منابع و عمران کتابخانه‌های علامه‌جعفری و آذر‌یزدی، تبدیل کتابخانه آزادگان یزد به کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان، تامین بودجه جهت حصارکشی کتابخانه مرکزی یزد،برگزاری برنامه‌های فرهنگی با موضوع جوانی جمعیت از دیگر پیشنهاداتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.