با دستور کار سرطان و راه های پیشگیری از آن

برگزاری نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان یزد

دکتر اکبری پس از پیگیری مصوبات جلسات قبل، بر لزوم ارائه گزارش توسط نمایندگان ادارات تاکید کرد و در خصوص کاهش خطر عوامل محیطی و  همچنین عوامل سرطان زا محیط شغلی مواردی مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری  یزد، جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی با حضور "دکتر اکبری" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، "دکتر موسوی" رئیس مرکز بهداشت شهرستان یزد و سایر اعضا با دستور کار سرطان و راه های پیشگیری از آن در سالن ولایت فرمانداری برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری پس از پیگیری مصوبات جلسات قبل، بر لزوم ارائه گزارش توسط نمایندگان ادارات تاکید کرد و در خصوص کاهش خطر عوامل محیطی و  همچنین عوامل سرطان زا محیط شغلی مواردی مطرح کرد.

رئیس مرکز بهداشت هم در ادامه صحبت ها گفت: با اجرایی شدن طرح تسکین(تامین سلامت کارکنان یزد نوین) و با هدف خطرسنجی و غربالگری سرطانها و اصلاح شیوه زندگی تاکنون تعداد 1747نفر از کارکنان ادارات یزد در سامانه غربالگری طرح تسکین ثبت نام نموده و برای ادارات پست،تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان جهاد دانشگاهی یزد و مرکز بهداشت استان و شهرستان طرح انجام شده و تاکنون برای تعداد 98 نفرخدمات خطرسنجی وغربالگری تکمیل شده است.

در این جلسه با توجه به اهمیت سلامت و پیشگیری از بیماری سرطان مواردی توسط اعضای شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اهم مطالب عنوان شده به شرح ذیل است :

مصوبات پیشنهادی در خصوص آموزش و اطلاع رسانی

ﺻﺪا و ﺳﻴﻤﺎي ﻣﺮﻛﺰ ﻳﺰد ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲمرکز بهداشت ﻧﺴﺒﺖ به ﺗﻬﻴﻪ و ﭘﺨﺶ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ جهت افزايش آگاهي مردم در خصوص عوامل خطر سرطان به نحوي اقدام نمايد

تقویت بیش از پیش جایگاه پیام گزاران ادارات با هدف ارتقای سلامت همه جانبه کارکنان، مراجعین و جمعیت تحت پوشش خود در قالب اجرای برنامه خودمراقبتی سازمانی و تهیه پیوست سلامت

افزایش خودمراقبتی فردی با توسعه و تقویت برنامه سفیران سلامت دانش آموزی با محوریت اداره آموزش و پرورش نواحی و همکاری مرکز بهداشت

مصوبات پیشنهادی در خصوص کاهش عوامل خطر محیطی

نوسازی سیستم حمل ونقل عمومی ، ایجاد فضای سبز وپارک و مسیر مناسب جهت استفاده از دوچرخه سواری در صورت امکان توسط شهرداری

 اضافه نمودن سالن های ورزشی با نرخ مناسب جهت استفاده عموم توسط  اداره ورزش جوانان

سازمان جهاد کشاورزی از فروش و استفاده سموم غیر مجاز در سم فروشیها، مزارع وگلخانه ها جلوگیری نمایند و بازرسی مشترک توسط کارشناسان جهاد کشاورزی ومرکز بهداشت شهرستان از مراکز عرضه وتوزیع سموم (سم فروشی ها) تشدید گردد.

اداره محیط زیست درراستای کنترل آلودگی هوا موارد ذیل را مد نظر قرار دهند:

*پایش ، بازرسی ، نظارت واخطار به واحدهای های آلاینده داخل وپیرامون شهر

* شناسایی واحدهای آلاینده وانجام اقدامات قانونی لازم

* تهیه لیست واحدهای آلاینده موثر در افزایش آلودگی هوا

* هماهنگی و همکاری جهت تعطیلی موقت واحدهای آلاینده

مصوبات پیشنهادی در خصوص کاهش عوامل سرطان زای محیط شغلی

کارفرمایان کارگاهها وکارخانجات دارای عامل سرطانزا (درجه خطر یک)، موظفند در راستای اصلاح شرایط محیط کار و کاهش عوامل زیان آور بر سلامت شاغلین براساس مکاتبات اداری مرکز بهداشت اقدام نمایند وآموزشهای لازم را درزمینه اثرات و راههای پیشگیری از عوامل زیان آور محیط کار انجام دهند .

سازمان صمت موظف است منبعد جهت صدور یا تمدید پروانه بهره برداری برای کارگاهها وکارخانجات از دانشگاه علوم پزشکی استعلام و در صورت تایید، اقدام نماید.